TDE723 16.yy. Mesnevileri

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE723
Ad 16.yy. Mesnevileri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı Eski Türk edebiyatının XVI. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımayı ve metinleri inceleyebilmeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste 16. yüzyıl mesnevilerinin özellikleri, metinlerin incelenmesi işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Prof.Dr.Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın, İst. 1967; Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi C. I-II; Şener Demirel, Dinle Neyden.

Notlar

İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Mehmet Kaplan, Leyla ve Mecnun, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, İstanbul 1996, s.144-158; Sedit Yüksel, Sohbetül-Esmar: Fuzulinin Degildir, Türkoloji Dergisi, C.IV., s.122-136.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 XVI. yy Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe mesnevileri kavrar.
ÖÇ02 Metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
ÖÇ03 Türk edebiyatında mesnevinin XVI. yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini kavrar.
ÖÇ04 Mesnevi çeşitlerini ve bölümlerini kavrar.
ÖÇ05 XVI. yüzyıl mesnevilerinin konularını kavrar.
ÖÇ06 XVI. yüzyıl mesnevilerle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Güvâhî – Pend-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Lâmi’î – a)Sâlâmân u Âbsâl, b)Vâmık u Azrâ Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Zâtî – Şem’ ü Pervâne Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Revânî – İşret-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Kemâlpaşazâde – Yûsuf u Züleyha Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Fuzûlî – Leylâ vü Mecnûn Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Taşlıcalı Yahyâ – Şâh u Gedâ Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Behiştî – Heşt Behişt Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Kara Fazlî – Gül ü Bülbül Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Gelibolulu Âlî – a) Sadef-i Sad-güher, b) Mihr ü Mâh Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
12 Hakanî – Hilye Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
13 Ganîzâde Nâdirî – Şeh-nâme Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap
15 Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS