TUR734 Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR734
Ad Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, nitel araştırmalarda örneklem seçimi, gözlem ve görüşme yoluyla veri toplama ve nitel verilerin analizi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar. Nitel araştırma yönteminin özellikleri. Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri. Görüşme yöntemi, türleri, görüşme formunun hazırlanması ve görüşme yapılırken dikkat edilecek noktalar. Gözlem yöntemi, gözlem türleri, gözlem formunun hazırlanması ve gözlem yaparken dikkat edilecek noktalar. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi. Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bogdan, R.C. &Biklen, S.K. (1992). Qualitativeresearchforeducation: an introductiontotheoryandmethods. London: Allynand Bacon. Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (1994). Introduction: Enteringthefield of qualitativeresearch. InDenzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (Eds.), Handbook of qualitativeresearch. ThousandOaks, CA: SagePublication. Denzin, N.K. (1994). Triangulation. In T. Husen. & T.N. Postlethwaite. Theinternationalencyclopaedia of education. (2nd ed.), Vol 2, Oxford: Pergamon. Foster, P. (1996). Observingschools: A methodologicalguide. London: Paul Chapman Publishing Ltd. Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1967). Thediscovery of groundedtheory: Strategiesforqualitativeresearch. New York: Adline Publishing Company. Glesne, C. &Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitativeresearchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Kuş.E. (2003).Nicel-nitelaraştırmateknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hill. Mayring, P. (2000). Nitelsosyalaraştırmayagiriş.Çeviren: A. Gümüş& S. Durgun. Adana: BakiKitabevi. Merriam, S.B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. London: Jossey-Bass Publishers. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994).Qualitative data analysis (2nded.).London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nded.). NewburyPark: Sage Publications. Powney, J. & Watts, M. (1987).Interviewing in educational research. London: Routledge & Kegan Paul. Robson, C. (1993). Real world research.Oxford: Blackwell Publications. Seidman, I.E. (1991).Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists.Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990).Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique.London: Sage Publications. Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008).Sosyalbilimlerdenitelaraştırmayöntemleri (7.baskı),Ankara: SeçkinYayınevi.

Notlar

Bogdan, R.C. &Biklen, S.K. (1992). Qualitativeresearchforeducation: an introductiontotheoryandmethods. London: Allynand Bacon. Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (1994). Introduction: Enteringthefield of qualitativeresearch. InDenzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (Eds.), Handbook of qualitativeresearch. ThousandOaks, CA: SagePublication. Denzin, N.K. (1994). Triangulation. In T. Husen. & T.N. Postlethwaite. Theinternationalencyclopaedia of education. (2nd ed.), Vol 2, Oxford: Pergamon. Foster, P. (1996). Observingschools: A methodologicalguide. London: Paul Chapman Publishing Ltd. Glaser, B.G. & Strauss, A.L. (1967). Thediscovery of groundedtheory: Strategiesforqualitativeresearch. New York: Adline Publishing Company. Glesne, C. &Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitativeresearchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Kuş.E. (2003).Nicel-nitelaraştırmateknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hill. Mayring, P. (2000). Nitelsosyalaraştırmayagiriş.Çeviren: A. Gümüş& S. Durgun. Adana: BakiKitabevi. Merriam, S.B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. London: Jossey-Bass Publishers. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994).Qualitative data analysis (2nded.).London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nded.). NewburyPark: Sage Publications. Powney, J. & Watts, M. (1987).Interviewing in educational research. London: Routledge & Kegan Paul. Robson, C. (1993). Real world research.Oxford: Blackwell Publications. Seidman, I.E. (1991).Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists.Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990).Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique.London: Sage Publications. Yıldırım, A. &Şimşek, H. (2008).Sosyalbilimlerdenitelaraştırmayöntemleri (7.baskı),Ankara: SeçkinYayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ02 Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ03 Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ04 Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ05 Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ06 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler.
ÖÇ07 İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder.
ÖÇ08 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar.
ÖÇ09 Nitel araştırmalarda kullanılan örneklem yöntemlerini kavrar.
ÖÇ10 Nitel araştırma yönteminin özelliklerini söyler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin amacı, içeriği, değerlendirme yöntemleri ve öğrencilerden beklentiler hakkında bilgi verme. Ders planının ve ilgili kaynakların gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar. Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nitel araştırma yönteminin özellikleri. Konu ile ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırma örnekleri. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı araştırmaların okunması ve kritik bir biçimde analiz edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri. Nitel araştırmada örneklem konusuyla ilgili kaynakların okunması ve araştırmaların gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Görüşme yöntemi, türleri ve görüşme yapılırken dikkat edilecek noktalar. Görüşme ile ilgili kaynaklarının ve araştırmaların gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
7 Görüşme formu örnekleri, görüşme formunun hazırlanması. Mevcut görüşme formlarının incelenmesi ve görüşme formunun geliştirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Gözlem yöntemi, türleri ve gözlem yaparken dikkat edilecek noktalar Mevcut gözlem araştırmalarının ve gözlem formlarının incelenmesi ve bir nitel gözlem araştırması planlanması. formlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap
10 Gözlem yöntemini kullanarak yapılan araştırmayı ele alma ve geribildirim verme. Gözlem yöntemini bir araştırmada kullanma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik ilgili kaynakların okunması ve gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Nitel verilerin analiz yöntemleri İlgili kaynakların okunması ve gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Daha önceki çalışmalardan analiz örneklerinin incelenmesi Araştırma örneklerinin analiz açısından incelenmesi. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Tartışma
14 Öğrenciler tarafından yapılan analizlerin incelenmesi. Nitel verilerin analiz edilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Dersin değerlendirilmesi derste öğrenilenlerin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS