Genel Bilgi
Kod | TUR723 |
Ad | Anlambilim |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİLAL ERDEM DAĞISTANLIOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Anlambilim alanının temel kavramlarını tanıtmak ve anlam çözümlemesinin ilke ve yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Anlambilim ile dilbilim, felsefe ve psikoloji arasındaki ilişki çerçevesinde ve bileşen analizi, biçimsel anlambilim ve bilişsel anlambilim ilkeleri doğrultusunda sözcük ve tümce anlamı ile ilgili temel konular (adların ve eylemlerin anlamsal özellikleri, gerektirim, önvarsayım, kiplik, tanıtsallık, tematik roller, gösterim, bağlam, gönderim, çıkarım vb.) ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Veysel Kılıç (2009). Anlambilime Giriş. Papatya Yayıncılık, İstanbul. Doğan Aksan (2020). Anlambilim: Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Bilgi Yayınevi, Ankara. Löbner, S. (2002). Understanding Semantics. London, UK: Arnold Publishers. Lyons, J. (1977). Semantics. Vols. 1 and 2. London: Cambridge University Press. Palmer, F. (2001). Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press. Saeed, John I. (2012). Semantics. Oxford: Wiley-Blackwell.
Notlar
Veysel Kılıç (2009). Anlambilime Giriş. Papatya Yayıncılık, İstanbul. Doğan Aksan (2020). Anlambilim: Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Bilgi Yayınevi, Ankara. Löbner, S. (2002). Understanding Semantics. London, UK: Arnold Publishers. Lyons, J. (1977). Semantics. Vols. 1 and 2. London: Cambridge University Press. Palmer, F. (2001). Mood and Modality. Cambridge: Cambridge University Press. Saeed, John I. (2012). Semantics. Oxford: Wiley-Blackwell.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anlambilim çözümlemesi konusunda bilgi edinir ve edindiği bilgileri Türkçe veri üzerinde kullanır. |
ÖÇ02 | Anlambilim alanında lisans düzeyinde elde ettiği yeterliliklerini arttırarak uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
ÖÇ03 | Türkçe veri üzerinde anlambilim ile ilgili problem tanımları yapar çözüm önerileri sunar. |
ÖÇ04 | Dillerin anlam bilimsel özelliklerini tespit eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anlambilim Alanı | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dilbilimde Anlambilim | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Anlam, Düşünce ve Gerçeklik | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sözcük Anlamı | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Varlık ve Anlam | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Varlıkların Anlambilimsel Türleri | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Olay Anlambilimi | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tümce Anlamı I | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Tümce Anlamı II | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Önerme, Gerektirim, Önvarsayım | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Analitik ve Sentetik Bildirim Tümceleri | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kiplik Anlamı I | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kiplik Anlamı II | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |