Genel Bilgi
Kod | TUR720 |
Ad | Tiyatro Metinleri ve Türkçe Eğitimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tiyatro kültürünü aşılayarak, Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazarları ve bu yazarların eserlerini tanıtmak.
Dersin İçeriği
Tiyatro kavramı, Türk tiyatrosu ve bölümleri hakkında genel bakış, Halk tiyatrosunun tanımı ve bölümlerinin (köy tiyatrosu, Karagöz, meddah, ortaoyunu, kukla) açıklaması. Tiyatronun tarihsel gelişim süreci içinde, anlayışlar ve yönetmelik uygulamaları. Tiyatronun metin olarak Türkçe eğitiminde kullanımında uygulanacak yöntem ve teknikler, uygun metinleri seçebilme yetisini geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tiyatroda Seyirci Fikri ve Tanzimat Tiyatrosu
Notlar
Tiyatro Tarihi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. |
ÖÇ02 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. |
ÖÇ04 | Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tiyatronun kökeni, çıkış sebebi ve kelime manası; Tiyatro sanatının kaynağı ve Antik Yunan Tiyatrosu | hazırlık hakkında bilgi verilir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Roma Dönemi´nde Anadolu Tiyatrosu / Ortaçağ Tiyatrosu, Rönesans Tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik Tiyatro | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Türk tiyatrosunun tarihi gelişimi ve türleri: Geleneksel tiyatro; Köy seyirlik oyunları, Halk Tiyatrosu (Kukla, Gölge oyunu, Ortaoyunu) | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Antik Yunan'da tragedya ve komedya | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
5 | Aristoteles'in Poetika'sı | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Antik Yunan'da Tiyatro Tekniği | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama |
7 | Antik Yunan'da Tiyatro Mimarisi | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Roma'da siyasal ve düşünsel ortam | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Roma'da tiyatronun başlangıcı | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Roma'da tragedya ve komedya | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Roma'da tiyatro tekniği | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Rol Oynama |
13 | Ortaçağ Tiyatrosu | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
14 | Dinsel ve din dışı gösteriler | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Ortaçağ'da Tiyatro Tekniği | Konu hakkında araştırma yapar, ders kitaplarından ilgili bölümleri okur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |