Genel Bilgi
Kod | TUR718 |
Ad | Türkçe Eğitiminde Edebi Eleştiri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. REFİKA ALTIKULAÇ DEMİRDAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Edebiyat kuramları ve eleştiri hakkında bilgi vererek, edebî metinlerin çözümlenmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Türkçe dersi kapsamında edebî metin analizi, edebiyat kuramları ve eleştiri bağlamında metin analiz yöntem ve teknikleri
Dersin Ön Koşulu
bulunmamaktadır
Kaynaklar
-Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar, İthaki Yay., İst. 2010 - Barthes, Roland, Eleştirel Denemeler, YKY, İst. 2013 -Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yay., İst. 2012
Notlar
- Yücel, Tahsin, Eleştiri Kuramları, İş Bankası Yay., İst. 2007
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Edebî eleştiri ve yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Öğrenci edebiyat kuramlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Edebî eleştiri ve yöntemlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Edebi kuramlar ile edebi akımlar arasında ilişkiyi kurabilir. |
ÖÇ05 | Edebi kuramların ortaya çıkışındaki siyasi ve ekonomik etkileri izah edebilir. |
ÖÇ06 | Metinlerin yazılış amacı, süreci ve biçimleri arasındaki ilişkiyi kurabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kuram ve yöntem hakkında bilgi vererek tanımlamak. | Hazırlık hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yansıtma Kuramı- I | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yansıtma Kuramı- Iİkinci Kısım | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Yansıtma Kuramı- II | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yansıtma Kuramı- II İkinci kısım | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Anlatımcılık Kuramı - I | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Anlatımcılık Kuramı - II | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sanatçıya Dönük Eleştiri | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yeni Eleştiri | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Rus Biçimciliği | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yapısalcılık ve ötesi | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Esere Dönük eleştiri | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Okura Dönük eleştiri | Gerekli okumaları kaynak kitaplardan yapar. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Makes necessary readings from source books. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Makes necessary readings from source books. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |