TUR715 Türkçe Eğitiminde Okuma ve Yazma Becerileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR715
Ad Türkçe Eğitiminde Okuma ve Yazma Becerileri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAŞAK KARAKOÇ ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Okuma becerisinin niteliklerini kavrama, okuma eğitiminin sorunlarına yönelik farkındalık kazanma, okuma yaklaşımlarını analiz etme, Türkçe dersi öğretim programları bağlamında okuma becerisini kazanımlar, etkinlikler, yöntem-teknikler, ölçme-değerlendirme yaklaşımları açısından kavrama, okuma eğitiminde üstbiliş stratejilerini kullanma becerisi kazanma, yazma becerisinin niteliklerini kavrayarak yazma eğitiminin sorunlarının tartışılması, yazma eğitiminin ilkelerinin, tarihçesinin ve yazma yaklaşımlarının kavranması, yapılandırmacı felsefeye dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi, yazma eğitiminde yazma kaygısının ilişkili olduğu değişkenlerin ve yazma nedenlerinin fark edilmesi, yazma eğitiminde değerlendirme çalışmalarının niteliğinin ve farklı değerlendirme yaklaşımlarının özelliklerinin anlaşılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Okuma becerisinin nitelikleri, diğer dil becerileriyle ilişkisi, okuma eğitiminin sorunları, okuma yaklaşımları,1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarının okuma becerisi açısından değerlendirilmesi, öğretim programlarında okuma becerisine yönelik kazanımlar, etkinlikler, yöntem-teknikler ve ölçme değerlendirme ögeleri, okuma eğitiminde üstbiliş stratejileri,yazma becerisinin niteliklerini kavrayarak yazma eğitiminin sorunlarını tartışma, yazma eğitiminin ilkelerini ve yazma yaklaşımlarını kavrama, yazma yaklaşımları arasındaki farklılıkları açıklama, yazma eğitiminin tarihçesini kavrama, yapılandırmacı kurama dayanan Türkçe dersi öğretim programlarını yazma becerisi açısından değerlendirme, yazma kaygısına ve yazma nedenlerine yönelik farkındalık geliştirme, yazma eğitiminde kullanılan değerlendirme yaklaşımlarını kavrama.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18. Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar

Notlar

Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Uygulamalı okuma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayıncılık. Heilman, A., Blair, T. ve Rupley, W. (1986). Principles and Practices of Teaching Reading. (6. Baskı). USA: Charles E. Merrill Publishing. İşeri, K. (1998). Okuma ediniminin eğitimsel işlevi. Tömer Dil Dergisi, 70, 5-18. Göktürk, A. (1988). Okuma uğraşı. İstanbul: İnkılap Kitapevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever, S. (1995). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi. MEB (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6,7,8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. Razon, N. (1982). Okuma güçlükleri. Eğitim ve Bilim, 39, 11-18. Çiftçi, M. (2006). Türkçe öğretiminin sorunları. G. ve E. Boz (Ed.), Türkçenin çağdaş sorunları içinde (s. 71-117). İstanbul : Divan Yayınevi. Göçer, A. (2014). Yazma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2011). Anlatma teknikleri II, uygulamalı yazma eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72. Kırkkılıç, A.ve Akyol, H. (2007). İlköğretimde Türkçe öğretimi. Ankara: Akademi Yayıncılık. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (6,7,8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. MEB (2017). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar. MEB (2019). İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okuma becerisinin niteliklerini okur, yazar, metin bağlamında açıklar.
ÖÇ02 Okuma eğitiminin sorunlarını tartışır.
ÖÇ03 1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında okuma eğitiminin tarihçesini kavrar.
ÖÇ04 2006 Türkçe dersi öğretim programını okuma becerisi açısından değerlendirir.
ÖÇ05 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarını okuma becerisi açısından değerlendirir.
ÖÇ06 2019 Türkçe dersi öğretim programını okuma becerisi açısından değerlendirir.
ÖÇ07 Okuma eğitiminde üst biliş stratejilerini kullanır.
ÖÇ08 Yazma becerisinin diğer dil becerileri arasındaki yerini ve kendine özgü niteliklerini kavrar.
ÖÇ09 Yazma eğitiminin ilkelerini açıklar.
ÖÇ10 Yazma yaklaşımlarının temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ11 1981 Türkçe programı ve önceki programlar bağlamında yazma eğitiminin tarihçesini kavrar.
ÖÇ12 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının yazma becerisi açısından değerlendirir.
ÖÇ13 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının yazma becerisi açısından değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Okuma becerisinin nitelikleri ve okur, yazar, metin bağlamında açıklanması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Okuma eğitiminde yaşanan sorunlar Musa Çifci, Okuma eğitiminin sorunlarına yönelik kitap bölümü Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 1981 programı ve öncesi bağlamında okuma eğitiminin tarihçesi Cahit Kavcar, Ferhan Oğuzkan ve Sedat Sever, Türkçe Öğretimi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 2006 Türkçe dersi öğretim programını okuma becerisi açısından değerlendirme 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarında okuma becerisi 2006 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6 2019 Türkçe dersi öğretim programında okuma becerisi 2015 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Okume eğitiminde üst biliş stratejileri 2017 Türkçe dersi öğretim programı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yazma becerisinin diğer dil becerileri arasındaki yeri ve kendine özgü nitelikleri Kaynakların tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yazma eğitiminin sorunları Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yazma eğitiminin sorunları bağlamında yazma eğitiminin ilkeleri ve ürün yaklaşımı Yazma eğitiminin sorunlarına yönelik kaynakları okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Süreç yaklaşımının özellikleri ve ürün yaklaşımıyla karşılaştırılması Ürün ve süreç yaklaşımlarına yönelik kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesi Türkçe öğretim programları bağlamında yazma eğitiminin tarihçesinin araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 2006 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi 2006 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 2019 Türkçe dersi öğretim programının yazma becerisi açısından değerlendirilmesi 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.11.2022 10:15