TUR712 Ağızbilimi ve Türkiye Türkçesinin Ağızları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR712
Ad Ağızbilimi ve Türkiye Türkçesinin Ağızları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ağız araştırmaları konusunda temel bilgileri, Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları öğretmek

Dersin İçeriği

Ağız terimi, Ağız bilimi, Ağız araştırma ve inceleme yöntemleri, Anadolu ve Rumeli ağızları konusunda yapılmış derleme, inceleme ve tasnif çalışmaları, Ağız transkripsiyon sistemi; ağız bölgelerinin özellikleri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste tanıtılacaktır.

Notlar

Derste tanıtılacaktır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ağız, lehçe ve dil terimlerini doğru kullanır.
ÖÇ02 Ağız biliminin temel ilke ve yöntemlerini, ağız bilimiyle ilgili bilim alanlarını bilir.
ÖÇ03 Türkçenin ağızları ile ilgili kaynak eserleri tanır.
ÖÇ04 Ağız çalışmalarında kullanılan terimleri bilir.
ÖÇ05 Ağızların yazı diliyle ilişkisini bilir ve ağız bilimi araştırmalarının niçin gerekli olduğunu açıklar.
ÖÇ06 Ağız araştırma ve inceleme yöntemlerini, derleme ve sözlü metinleri yazıya geçirme tekniklerini kullanır.
ÖÇ07 Türkçenin ağızlarıyla ilgili tasnif çalışmalarını ve ağızların söz varlığını bilir.
ÖÇ08 Türkçenin ağızlarıyla ilgili olarak yapılmış eski ve yeni çalışmaları karşılaştırır.
ÖÇ09 Karşılaştığı bir ağız metninin hangi Türkçenin hangi ağız bölgesine ait olduğunu anlar.
ÖÇ10 Ağızlarda kullanılan yapıları Türkçenin diğer varyantlarıyla karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Ağız, lehçe ve dil terimleri Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Ağız biliminin temel ilke ve yöntemleri Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Ağız bilimiyle ilgili bilim alanları Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Türkçenin ağızları ile ilgili temel eserler Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Ağız çalışmalarında kullanılan terimler Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Ağızların yazı diliyle ve komşu dillerle ilişkisi Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Ağız araştırma ve inceleme yöntemleri Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynakları inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Derleme ve sözlü metinleri yazıya geçirme teknikleri Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Türkçenin ağızlarıyla ilgili tasnif çalışmaları ve ağızların söz varlığı Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Türkçenin ağızlarını tasnif ederken kullanılabilecek ölçütler ve bu ölçütlerin uygulama örnekleri Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Ağız metni inceleme uygulamaları Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Ağız metinlerindeki ses ve yapı özelliklerini Türkçenin diğer kollarıyla karşılaştırma Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Tarihî ağızları tespit etme çalışmaları Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Ağızlardaki arkaik ögeleri tespit etme çalışmaları Kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynakları inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 2 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 02:58