Genel Bilgi
Kod | TUR708 |
Ad | Türkçenin Yapısı II (Z) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı metin bağlamında sözcük türlerini belirleyebilmek ve Türkçenin söz dizimini analiz edebilmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders, Türkiye Türkçesinin söz varlığına ilişkin genel değerlendirmeler; sözcük türlerine ilişkin genel değerlendirmeler; ayrıntılı olarak sözcük türlerinin (isim, sıfat, zarf, zamir, fiil, edat, bağlaç, ünlem), söz öbeklerinin, söz diziminin ve kalıp sözlerin incelenmesi konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi; Neşe Atabay, S. Özel, İ. Kutluk, Sözcük Türleri; Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Leyla Karahan Türkçenin Söz Dizimi; Mehmet Özmen, Türkçede Söz Dizimi.
Notlar
Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitapları ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçenin sözvarlığını tanır. |
ÖÇ02 | Türkçede isimleri, sıfatları, zamirleri, zarfları, fiilleri, edatları, bağlaçları, ünlemleri ayırt eder. |
ÖÇ03 | Türkçede isimleri, sıfatları, zamirleri, zarfları, fiilleri, edatları, bağlaçları, ünlemleri analiz eder. |
ÖÇ04 | Türkçede söz öbeklerinin niteliklerini bilir. |
ÖÇ05 | Türkçede söz öbeklerini analiz eder. |
ÖÇ06 | Türkçede cümleleri analiz eder. |
ÖÇ07 | Türkçenin söz dizimini başka dillerin söz dizimiyle karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin sözvarlığına ilişkin genel değerlendirmeler ve sözcük türlerine genel bakış. | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | İsim türündeki sözcükler, isimlerin özellikleri ve isim çekim ekleri. | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sıfatlar, zamirler, zarflar | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Fiiler, Fiil çekimleri, fiilimsiler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Edatlar, bağlaçlar, ünlemler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Metin bağlamında sözcük türlerinin belirlenmesi- 1 | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Metin bağlamında sözcük türlerinin belirlenmesi- 2 | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türkçede söz öbekleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Söz öbeklerinin analizi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Türkçenin cümle yapısı | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Söz öbekleri ve cümlelerin analizi-1 | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Söz öbekleri ve cümlelerin analizi-2 | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Türkçenin söz dizimini başka dillerin söz dizimiyle karşılaştırma | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kalıp sözlerin incelenmesi | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |