TUR708 Türkçenin Yapısı II (Z)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR708
Ad Türkçenin Yapısı II (Z)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK YILDIRIM


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı metin bağlamında sözcük türlerini belirleyebilmek ve Türkçenin söz dizimini analiz edebilmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders, Türkiye Türkçesinin söz varlığına ilişkin genel değerlendirmeler; sözcük türlerine ilişkin genel değerlendirmeler; ayrıntılı olarak sözcük türlerinin (isim, sıfat, zarf, zamir, fiil, edat, bağlaç, ünlem), söz öbeklerinin, söz diziminin ve kalıp sözlerin incelenmesi konularını içerir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Muharrem Ergin , Türkçe Dil Bilgisi; Neşe Atabay, S. Özel, İ. Kutluk, Sözcük Türleri; Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Leyla Karahan Türkçenin Söz Dizimi; Mehmet Özmen, Türkçede Söz Dizimi.

Notlar

Türkiye Türkçesiyle ilgili gramer kitapları ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçenin sözvarlığını tanır.
ÖÇ02 Türkçede isimleri, sıfatları, zamirleri, zarfları, fiilleri, edatları, bağlaçları, ünlemleri ayırt eder.
ÖÇ03 Türkçede isimleri, sıfatları, zamirleri, zarfları, fiilleri, edatları, bağlaçları, ünlemleri analiz eder.
ÖÇ04 Türkçede söz öbeklerinin niteliklerini bilir.
ÖÇ05 Türkçede söz öbeklerini analiz eder.
ÖÇ06 Türkçede cümleleri analiz eder.
ÖÇ07 Türkçenin söz dizimini başka dillerin söz dizimiyle karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkçenin sözvarlığına ilişkin genel değerlendirmeler ve sözcük türlerine genel bakış. Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 İsim türündeki sözcükler, isimlerin özellikleri ve isim çekim ekleri. Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Sıfatlar, zamirler, zarflar Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Fiiler, Fiil çekimleri, fiilimsiler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Edatlar, bağlaçlar, ünlemler Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Metin bağlamında sözcük türlerinin belirlenmesi- 1 Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Metin bağlamında sözcük türlerinin belirlenmesi- 2 Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkçede söz öbekleri Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Söz öbeklerinin analizi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Türkçenin cümle yapısı Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Söz öbekleri ve cümlelerin analizi-1 Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
13 Söz öbekleri ve cümlelerin analizi-2 Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
14 Türkçenin söz dizimini başka dillerin söz dizimiyle karşılaştırma Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Kalıp sözlerin incelenmesi Kaynak inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak inceleme Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.11.2022 02:52