Genel Bilgi
Kod | UİY742 |
Ad | Uluslararası Göç Hukuku |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HARUN ARIKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, göç hukukuna ilişkin uluslararası mevzuat ile Türk hukuk sisteminde yer alan düzenlemelerin oluşumunda gerek tarihi gerek siyasi gelişimlerin etkileri gözönüne alınarak, başta göçmen, mülteci ve sğınma arayanlar (asylum-seekers) kavramları ve bunların hukuki statüleri ele alınarak, göç hukuku mevzuatını analiz etme yeteneğinin sağlanması.
Dersin İçeriği
Konunun anlaşılabilmesi mevcut ulusal ve uluslararası düzenlemelerin incelenmesiyle doğru orantılıdır. Konu, ilgili ulusal mevzuat la birlikte Türkiye'nin de taraf olduğu uluslararası hukuk mevzuatı kapsamında ele alınmıştır. Göç, sığınme ve iltica konularının insan hakları ile olan ilişkisi konunun insan hakları boyutunun incelenmesini de gerekli kılmaktadır. Bu kapsamda göçmen, mülteci, sığınma arayanlar, insan kaçakçılığı, zorunlu yerinden edilenler, sınır dışı edilme ve bu konuda uluslararası yardımlaşmaya ilişkin olarak başta 1951 tarihli Cenevre Sözleşmesi ve 1967 tarihli Protokol, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Avrupa Birliği Göç Hukuku Mevzuatı, Yabancılar Hukuku ve Uluslararası Koruma Kanunu gibi mevcut ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler ve ilgili yargı içtihadı birlikte değerlendirilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Göç İltica ve Sığınma Hukuku (Işıl Özkan)
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilerin uluslararası göç, iltica ve sığınma hukuku konusunda mevcut ulusal ve uluslararası hukuki metinleri yorumlama ve analiz edebilme yeteneğine sahip olması |
ÖÇ02 | Göç, iltica ve sığınma hukuku kapsamında konunun sujelerinin sahip olduğu haklar ve bu hakların gerek ulusal gerek uluslararası alanda ne şekilde ileri sürülebileceğini öğrenmek suretiyle bu alandaki bilgilerini pratiğe aktarabilmeleri, |
ÖÇ03 | gerek devletlerin gerek ulusal ve uluslararası örgütlerin faaliyetlerini ve geliştirdikleri politikaları analiz edebilme |
ÖÇ04 | Birleşmiş Milletlerin Göç Hukukuna ilişkin çalışmaları hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ05 | Avrupa Birliği'nin Göç Hukukuna ilişkin mevzuat ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ06 | Türkiye'nin Göç Hukukuna mevzuat ve çalışmaları hakkında bilgi sahibi olma |
ÖÇ07 | Göçmen işçilerin hak ve yükümlülükleri ve ilgili mevzuat |
ÖÇ08 | Göç, iltica, sığınmacı ve mülteci gibi göç hukukunun ana kavramlarını öğrenme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları açıklamak için kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanındaki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi disiplinlerarası bağlamda analiz eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş/tanışma | İnteraktif-açık tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
2 | Göç Hukukunun Tarihsel Gelişimi | Anlatım- İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Göç Hukukunun Kaynakları | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Göçmen İşçiler | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Göç Kontrolü | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mülteci Hukuku | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | AB'de Göç Politikası | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | BM Göç Politikası | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Türkiye'nin Göç Politikası | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | GöçAlanındaÇalışan uluslararası Örgütler | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Suriyelilerin AB'deki Hukuki Statüsü | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Suriyelilerin Türkiyedeki Hukuki Statüsü | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Göç Hukukuına ilişkin Yargı Kararları | İnteraktif-açık tartışma-Sunum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel değerlendirme | İnteraktif-açık tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |