Genel Bilgi
Kod | UİY2715 |
Ad | Dünya Siyaseti ve Küreselleşme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MARELLA BODUR ÜN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı küreselleşme sürecine genel bir bakış sağlamak ve sürecin uluslararası sisteme ve Uluslararası İlişkiler disiplinine etkilerini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste küreselleşmenin ne olduğu, nasıl tanımlandığı, küreselleşmeyi oluşturan süreçler ve küreselleşmeyi açıklamaya ve anlamlandırmaya çalışan temel kuramlar incelenecektir. Derste ayrıca küreselleşmenin ulusdevletin yapısını tehdit eden unsurları ve bu gelişmenin uluslararası ilişkilere yansıyışı, küreselleşme karşıtı toplumsal hareketler, küresel terörizm ve küresel eşitsizlikler gibi uluslararası arenadaki güncel sorunlar da ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktdır.
Kaynaklar
Manfred Steger. Küreselleşme. Dost Yay.
Notlar
David Held ve Anthony McGrew (der.) Küresel Dönüşümler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küreselleşme kavramını ve kuramlarını tartışır. |
ÖÇ02 | Küreselleşmenin sebebi olan süreçleri açıklar ve uluslararası ilişkilerdeki etkisini analiz eder. |
ÖÇ03 | Uluslararası sorunları küreselleşme çerçevesinde analiz eder. |
ÖÇ04 | Küreselleşmenin ulus-devletin yapısını nasıl etkilediğini inceler. |
ÖÇ05 | Küreselleşme ve kimlik politikaları konusunu tartışır. |
ÖÇ06 | Küreselleşen dünyada Türkiye'nin yerini ve önemini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatürü içerisindeki temel olguları açıklayabilecek kavramsal yetkinliğe sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda genel düzeyde bilgi sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi elde eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplanan verileri sosyal olguları anlamak için kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatürü içerisindeki olgular, olaylar ve kavramlar arasındaki etkileşimi analiz eder. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışmayı öğrenir. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırdığı bir alanda temel akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uluslararası İlişkiler disiplini ve küreselleşme literatüründe kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme yetisine sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Küreselleşme: tartışmalı bir kavram | Manfred Steger. Küreselleşme. Ankara: Dost, 2004 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Küreselleşme Kuramları I | David Held ve Anthony McGrew, Giriş: Büyük Küreselleşme Tartışması, shf. 7-69. Stanley Hoffman, Küreselleşmelerin Çarpışması, Held ve McGrew (der.). Küresel Dönüşümler, shf. 133-139. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Küreselleşme Kuramları II | Steger, Küreselleşme: Tartışmalı bir Kavram, Küreselleşme, shf. 7-36. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu | Manfred Steger, Küreselleşmenin İdeolojik Boyutu, Küreselleşme, shf. 127-152. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Küreselleşmenin Siyasal Boyutu: Ulus-devlet ve Küresel Yönetişim | Susan Strange, Devletlerin Azalan Otoritesi, Held ve McGrew (der.). shf. 155-163. Michael Mann, Küreselleşme Ulus Devletin Yükselişine Son mu Verdi, Held ve McGrew (der.). shf. 164-177. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu: Küresel Eşitsizlikler | Steger, Küreselleşmenin Ekonomik Boyutu, shf. 61-82. Joseph Stiglitz, Küresel Kurumların Vaatleri, Held ve McGrew (der.). shf. 566-570. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Küreselleşmenin Kültürel Boyutu ve Kimlik Siyaseti | George Ritzer, McDonaldlaştırmaya Giriş, Bülbül (der.) Küreselleşme, shf. 371-390. Anthony Smith, Küresel bir Kültüre Doğru mu, Held ve McGrew (der.). shf. 330-339. Samuel Huntington, Medeniyetler Çatışması mı, Doğu Batı, Mayıs-Temmuz 2007 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | N/A | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Küreselleşme-karşıtı Toplumsal Hareketler | Manuel Castells, Dünyanın Öbür Yüzü: Yeni Küresel Düzene Karşı Toplumsal Hareketler, Enformasyon Çağı. II. Cilt. Kimliğin Gücü, shf. 97-216. M. Castells, İsyan ve Umut Ağları, shf.33-90. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Küreselleşmenin Geleceği | M. Steger, Küreselciliğin Karşı Karşıya olduğu Sorunlar, Küreselleşme, shf. 153-175 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Öğrenci Sunumları-1 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Öğrenci Sunumları-2 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Öğrenci Sunumları-3 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
14 | Öğrenci Sunumları-4 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
15 | Öğrenci Sunumları-5 | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |