Genel Bilgi
Kod | ABL658 |
Ad | Pestisit Uygulamalarında Mesleki Riskler ve Maruziyet |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİGAR YARPUZ BOZDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Pestisitler hakkında genel bilgilendirme, çevreyle dost ilaçlama teknikleri, pestisit sürüklenmesinin etkisi, uygulamalarının bilinçli bir şekilde yapılması için dikkat edilmesi gerek hususlar, yanlış yapılan pestisit uygulamalarında insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerin neler olacağı, mesleki maruziyet risklerinin hesaplanması, etkisi ve minimum maruziyet için doğru uygulamanın nasıl yapılması gerektiği konusunda yeterlilik kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Pestisitlerin genel tanımı, çeşitleri ve etkisi hakkında bilgilendirme, Pülverizatörlerin tanımı, Pestisit uygulamaları hakkında bilgilendirme ve uygulama parametrelerin hesaplanması, Çevreyle dost ilaçlama tekniklerini bilmek, Pestisit sürüklenmesinin etkisini bilmek, Pestisitlerin operatör, tarım işçisi ve bystander üzerindeki olumsuz etkileri, Mesleki maruziyet ve çevresel risklerin hesaplanması hakkında bilgilendirme
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Garreyn F, Vagenende B, Steurbaut W (2003) Occupational Indicators - Operator, Worker and Bystander. Harmonised Environmental Indicators for Pesticide Risk, HAIR. 6th Framework Programme. SSPE-CT-2003-501997, 173 p.
Notlar
OECD (1997). Guidance Document for the Conduct of Studies of Occupational Exposure to Pesticides During Agricultural Application. 9, 57.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Pestisitlerin ne olduğunu öğrenir |
ÖÇ02 | Pestisitlerin insan sağlığı üzerine maruziyet yollarını ve olumsuz etkilerini öğrenir |
ÖÇ03 | İlaçlama sırasında sürüklenmenin önemini ve etkisini araştırır |
ÖÇ04 | Pestisit uygulamaları sırasında mesleki riskleri analiz eder |
ÖÇ05 | Pestisitlerin mesleki maruziyetlerini hesaplar ve koruyucu ekipmanların etkisini öğrenir |
ÖÇ06 | Pestisitlerin operatör, tarım işçisi ve bystander a olan olumsuz etkilerini araştırır |
ÖÇ07 | İnsan risk faktörlerini hesaplar |
ÖÇ08 | Avrupa Birliği Çevre Komisyonu tarafından belirtilen tanımları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pestisitlerin genel tanımı ve uygulamaları hakkında bilgilendirme | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Pestisit uygulamaları yapılırken dikkat edilmesi gereken koşullar, Pestisit sürüklenmesinin etkisi hakkında bilgilendirme | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
3 | Uygun ilaçlama makinasının (pülverizatör) uygulama parametrelerinin belirlenmesi ve çevreyle dost ilaçlama teknikleri hakkında bilgilendirme | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
4 | Dünyadaki ve ülkemizde pestisit kaynaklı mesleki maruziyetler hakkında bilgilendirm | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
5 | Pestisit uygulamalarında mesleki maruziyet nedir ve nasıl hesaplanır | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Hesaplamalardaki eşitlikler nelerdir, değişkenlerin tanımlanması ve eşitliklerden elde edilen sonuçların değerlendirilmesi ve yorumlanması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
7 | Pestisitlerin insan üzerindeki etkisi hakkında genel bilgilendirme, | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Pestisitlerin operatör üzerindeki etkisi hakkında bilgilendirme ve mesleki maruziyetin hesaplanması-I | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Pestisitlerin operatör üzerindeki etkisi hakkında bilgilendirme ve mesleki maruziyetin hesaplanması-II | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
11 | Pestisitlerin tarım işçisi üzerindeki etkisi hakkında bilgilendirme ve mesleki maruziyetin hesaplanması-I | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Pestisitlerin tarım işçisi üzerindeki etkisi hakkında bilgilendirme ve mesleki maruziyetin hesaplanması-II | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Pestisitlerin bystander üzerindeki etkisi hakkında bilgilendirme ve mesleki maruziyetin hesaplanması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Pestisit uygulamalarında kişisel koruyucu ekipmanların tanımı, önemi ve kullanımı, mesleki maruziyetin hesaplanmasında kişisel koruyucu ekipmanlarının etkisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Pestisitlerin mesleki risklerinin hesaplanması (Uygulamalı örnekler) ve yorumlanması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |