Genel Bilgi
Kod | ABL644 |
Ad | Farmakogenetik ve Farmakogenomik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ATA SEÇİLMİŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
İlaç etkilerinin, metabolik yolaklardaki farklılıklar nedeniyle, hem terapötik etki hem de yan etkileri açısından bireyler arasında farklılık gösterdiği bilinmektedir. Dersin amacı, bu farklılığın hastanın genetik yapısıyla ilişkilendirilmesidir.
Dersin İçeriği
İlaçlara verilen yanıtlardaki değişkenlikte farmakogenetiğin rolü, Farmakogenetiğin genomik temelleri, Etnik ve ırka özgü polimorfizm, Farmakogenetik çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Basic and Clinical Pharmacology (Katzung), 2. The Pharmacologıcal Basıs of Therapeutıcs (Goodman and Gilman), 3. Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Editör: Prof. Dr. S. Oğuz Kayaalp
Notlar
İnternet ve kütüphane veritabanları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirir |
ÖÇ02 | İlaçları biyotransformasyon yoluyla aktive ve inaktive eden çeşitli enzimlerin polimorfizmi hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikleri bilir |
ÖÇ04 | Enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinin genetik faktörlerden kaynaklandığını bilir |
ÖÇ05 | İlaç tedavisine verilen yanıtlardaki değişikliklerde genetik polimorfizmin rolünü bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli bilimler alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin birey ve toplum için önemini bilir. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli bilimler konusunda yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir. | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanı ile ilgili bilimsel makale yazabilir. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapar. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli bilimler ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların ve olayların çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Suç , suçun nedenleri ve ceza kavramlarını bilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel adli tıp ve adli bilimler uygulamalarını tanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaçlara verilen yanıtlarda görülen bireyler arası değişkenlikte genetik ve çevresel faktörlerin katkısının değerlendirilmesi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
2 | İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
3 | İlaç biyotransformasyonunda rol alan enzimlerin polimorfizminin incelenmesi - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
4 | İlaç metabolizmasını etkileyen faktörler: Genetik polimorfizm ve çevresel faktörler | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler - III | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Farmakoloji Ders Kitapları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorfizmin etkisi - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
10 | Çevresel faktörlere ve beslenme alışkanlıklarına bağlı olarak enzimlerin indüklenme veya inhibisyon eğilimlerinde genetik polimorfizmin etkisi - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
11 | Farmakogenetiğin kişiselleştirilmiş tedavi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
12 | Tamoksifen kullanımı ve CYP2D6 polimorfizmi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Klopidogrel kullanımı ve CYP2C19 polimorfizmi açısından önemi | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
14 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - I | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Literatür taramaları, makale sunumları ve tartışmalar - II | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farmakoloji Ders Kitapları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |