Genel Bilgi
Kod | ABL579 |
Ad | İlaç Etkisinin Prensipleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrencilerin ilaç, farmakokinetik ve farmakokinetik kavramlarını, ilaç uygulama yolları, reseptör ve ilaçların etki mekanizmaları ilaç etkisini değiştiren faktörler ve ilaç toksisitesini açıklayabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
İlaç , farmakokinetik ve farmakokinetik kavramları,ilaç uygulama yolları, reseptör ve ilaçların etki mekanizmaları ilaç etkisini değiştiren faktörler ve ilaç toksisitesi
Dersin Ön Koşulu
-
Kaynaklar
Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, pelikan tıp teknik yayıncılık, S. Oğuz Kayaalp
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlaç ve farmakolojinin alt dallarını açıklar. |
ÖÇ02 | ilaç etkisinin temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | İlaçların absorpsiyonu, dağılımı, metabolizması ve itrahını açıklar. |
ÖÇ04 | Reseptör ve reseptör tiplerininin tanımını yapar. |
ÖÇ05 | yan tesir, toksik tesir, terapötik doz, toksik doz ve letal dozu tanımlar ve açıklar. |
ÖÇ06 | İlaçların etki mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ07 | plazma ilaç konsantrasyonu-zaman grafiğini açıklar. |
ÖÇ08 | farmakokinetik ve farmakodinamik ilaç etkileşmelerini açıklar. |
ÖÇ09 | İlaç etkisini değiştiren faktörleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İlaç, ilaç etkisinin temel özellikleri, ilaç kaynakları, temel kavramlar | kitap ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlaçların absorpsiyonu | kitap ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İlaç Uygulama Yolları | Kitap ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | İlaçların Dağılımı | Kitap ve Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Biyotransformasyon | Kitap ve Literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | İtrah | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İlaçların Etki Mekanizmaları | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Reseptör ve İlaç Reseptör İlişkisi | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | İlaçlar Arasındaki Etkileşmeler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İlaçların Toksik Tesirleri ve Toksikolojinin Temelleri | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İlaçların Toksik Tesirleri ve | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Farmakogenetik | Kitap ve Literatür Değerlendirmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Akut İlaç Zehirlenme Tedavisindeki Temel İlkeler | Kitap ve Literatür Araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Final Sınavı | Kitap ve Literatür Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |