Genel Bilgi
| Birim | BAĞIMLILIK VE ADLİ BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
| ADLİ BİLİMLER (YL) | |
| Kod | ABL578 |
| Ad | Sporcularda Doping ve İlaç Kullanımı |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA AYDINOĞLU |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin, sporcularda doping için suistimal edilen ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları, yan tesirleri, diğer ilaçlarla etkileşimlerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Dünya anti-doping ajansı tarafından belirlenen doping amacıyla kullanılan ilaçlar, anabolik ajanlar, peptid hormonlar, büyüme faktörleri, beta-2 agonistler, hormon ve metabolik modülatörler, diüretikler ve maskeleyici ajanlar, stimülanlar, narkotikler, kanabinoidler, glukokortikoidlerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, yan tesirleri ve diğer ilaçlarla etkileşimleri
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Pharmacology, Doping and Sports: A Scientific Guide for Athletes, Coaches, Physicians, Scientists and Administrators 1st Edition
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | -Sporcularda doping için suistimal edilen ilaçları sınıflandırır, |
| ÖÇ02 | Doping için kullanılan ilaçların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanıldığı indikasyonları, yan tesirlerini ve diğer ilaçlarla etkileşimlerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Doping ve sporcularda kullanımı yasaklı olan maddeleri tanımlar. |
| ÖÇ04 | Doping amaçlı kullanılan maddelerin tespitini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 3 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | 1 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | 1 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | 1 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 3 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | 1 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 3 |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | 2 |
| PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 4 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 4 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Doping ve Doping amacıyla kullanılan ilaçlar | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Anabolik ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Anabolik ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Peptid hormonlar, büyüme faktörlerinin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Beta-2 agonistlerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Hormon ve metabolik modülatörler farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Diüretikler ve maskeleyici ajanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Stimülanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Stimülanların farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Narkotiklerin farmakokinetik özellikleri, etki mekanizmaları, kullanımları ve yan tesirleri | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Kanabinoidler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Glukokortikoidler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Alkol | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Lokal anestezikler | Kitap ve Literatür Gözden Geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
| 16 | Tedavi amaçlı kullanım istisnası | Güncel Kılavuzları Gözden Geçirme | |
| 17 | Final | Kitap ve Kaynakların Gözden Geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||