ABL567 Adli Bilimler ve Etik

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ABL567
Ad Adli Bilimler ve Etik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Bu derste öğrenciye Tıp etiğinin, biyomedikal etiğin temel kavram, ilke ve değerlerini tanıtmak, adli bilimler alanında ortaya çıkan etik sorunlar ve etik ikilemler konusunda farkındalığı arttırmak ve ikilem çözümünde etik haklı çıkarmada izlenecek yol konusunda kişiye donanım kazandırmaktır. İnsan kökenli biyolojik örnekler ve buna benzer kişisel madde ve verilerin adli bilimler alanında kullanımı ve depolanarak saklanmasında onamın alınması , izin verilmesi ve tıbbi bilginin gizliliğinin korunması ile ilgili durumlar konusunda bilgi ve farkındalık kazandırmaktır. Konu ile ilgili adli bilim çalışanlarının sorumluluğu konusunda etikolegal düzenlemeleri, gerek uluslararası gerekse ulusal belgeleri ve kılavuzları öğretmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Adli açıdan etik sorunların analizi ve çözümü, Etik konsültasyon, aydınlatılmış onam, etik kurullar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1.Buken NÖ. Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009, Altın Örümcek. 2.Buken NO., Arapkirlioglu K. Bioethics Committees and Examining 3.Consent within The Patient-Physician Relationship in Turkey, Medicine and Law, 2010; 29(3): 403- 418. 4.Veatch RM. Bioetiğin Temelleri, Mega Basım 2010. 5. Beauchamp TL., Childress JF. Principles of Biomedical Ethics 2001. 6. Weinberg M. Medical Ethics 2001. 7. Arras JD, Stenbock B. Ethical Issues in Modern medicine, 1999. 8.The Ethics of Research Biobanking, Jan Helge Solbakk, Soren Holm. 9.İnsan Kökenli Biyolojik Maddelere İlişkin Hukuki İşlemler, Arif Barış Özbilen. Vedat Yayıncılık, Istanbul,2011. 10.Özgüç M, Yüzbaşıoğlu A. Biyobankalar ve etik. İKU Dergisi 2009; 22: 12-16.

Notlar

Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu derste öğrenci etik konuları tanımlar
ÖÇ02 Etik sorunları analiz etmek ve çözümlemek için sistematik bir yaklaşım geliştirir
ÖÇ03 Öğrenci eleştirel düşünme ve karar verme yetisi kazanır.
ÖÇ04 Etik teorileri bilir ve hangisine uygun davranacağına karar verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. 1
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. 1
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyomedikal etik, Tıp etiğinde kavramlar, etik teoriler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Etik ikilemler karşısında adli bilimcilerin tutumları, etik haklı çıkarma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Tıbbi paternalizm, aydınlatılmış onam Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Kişinin mahremiyeti, hasta sırrının saklanması, tıp etiğinde mahremiyet kavramı ve uygulanışı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İnsan kökenli biyolojik materyalin kullanımı, depolanması, araştırma amaçlı kullanımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 İ Ülkelere göre insan kaynaklı biyolojik materyalin adli işlem süreçleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Kişisel verilerin gizliliğinin korunması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Biyobankaların etik ve hukuki sorumluluğu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
10 İnsan kaynaklı biyolojik materyalin elde edilmesi, saklanması ve adli/adli olmayan amaçlı kullanımı konusunda ülkemizdeki durum Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Araştırma ve yayın etiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası
12 Oviedo Biyoetik sözleşmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Adli bilim çalışanlarının sorumluluğu kavramı, ilgili yasal düzenlemeler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
14 Biyoetik Kurullar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Anlatım
15 Olgu sunumu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS