BAG551 Çocuk ve Ergenlerde Şiddet ve Zorbalık

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BAG551
Ad Çocuk ve Ergenlerde Şiddet ve Zorbalık
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FULYA CENKSEVEN ÖNDER


Dersin Amacı

Bu dersin amacı çocuk ve ergenlerde gözlenen şiddet ve zorbalığın doğasının çok yönlü bir şekilde incelenmesi, önleme ve azaltma için müdahale programlarının gözden geçirilmesidir.

Dersin İçeriği

Giriş, Kurbanlar ve zorbalar kimlerdir, Zorbalığa teorik bir bakış, çocuklukta zorbalık, zorbalık üzerinde aile etkileri, akran etkileri, okullar ve zorbalık, ortaokul yıllarında zorbalık, program ve araştırma temelli zorbalığı önleme programlarını değerlendirme.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Rigby, K. (2003). Stop the bullying: A handbook for schools. Melbourne: Aust Council for Ed Research.

Notlar

O’Moore, M., ve Minton, S. J. (2004). Dealing with bullying in schools: A training manual for teachers, parents and other professionals. London: Sage. Ayas, T. (2019). Okullarda zorbalığı önlemek. Ankara: Vizetek Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şiddet ve zorbalık kavramlarını bilirler.
ÖÇ02 Zorba ve kurbanların özelliklerini bilirler
ÖÇ03 Zorbalık üzerinde aile ve akran etkilerini bilirler
ÖÇ04 Şiddet ve bağımlılık davranışları arasındaki ilişkiyi bilirler
ÖÇ05 Çocuk ve ergenlerde zorbalığı önleme ve azaltma programlarını bilirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. 2
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Dersin içeriği, önemi, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Kurbanlar ve zorbaların özellikleri-I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Kurbanlar ve zorbaların özellikleri-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Zorbalığa teorik bir bakış Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Zorbalığın psikolojik belirleyicileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Zorbalık üzerinde aile etkileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Zorbalık üzerinde akran etkileri Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Zorbalık ve bağımlılık -I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Zorbalık ve bağımlılık-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi- I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Program temelli önleme çalışmalarının değerlendirilmesi-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Araştırma temelli önleme çalışmaları-I Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Araştırma temelli önleme çalışmaları-II Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Dersle ilgili genel değerlendirme Dönem boyunca ele alınan konuların gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS