ARK0013 Arkeometri ve Neolitik Evrim

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARK0013
Ad Arkeometri ve Neolitik Evrim
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS


Dersin Amacı

Neolitik sırasında insan gruplarının yaşam tarzında tam bir değişiklik oldu. Dersin amacı, Neolitik değişiklikleri anlamamıza yardımcı olan arkeometrik teknikleri ele almaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini, Neolitik evrimi anlamaya yardımcı olan arkeometrik teknikler oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kollektif, 2016, 4. Odtü Arkeometri Çalıştayı Bildiriler Kitabı - Türkiye Arkeolojisinde Taş : Arkeolojik ve Arkeometrik Çalışmalar, Bilgin Kültür Sanat. Ankara

Notlar

Dersler sırasında tavsiye olunacak yayınlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Geç Pleistosen ve Erken Holosendeki iklim değişikliklerinin kanıtlarını bilir.
ÖÇ02 İnsanın bitkileri ne zaman ve hangi aşamalar sonunda evcilleştirdiğini, evcil bitkilerin kronolojik yayılım alanlarını kavrar.
ÖÇ03 İnsanın hayvanları ne zaman ve hangi aşamalar sonunda evcilleştirdiğini, evcil hayvanların kronolojik yayılım alanlarını kavrar.
ÖÇ04 Geçmişteki insanın faaliyetlerine ve diyetine ilişkin bilgilere ulaşmada mikromorfolojinin ve çeşitli analiz yöntemlerinin kullanımını kavrar.
ÖÇ05 Geçmişteki insan topluluklarının aDNA ve genomik tarihini insan kemiklerinden izlenme çalışmalarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilmek, bilgiyi değerlendirebilmek. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik yöntemleri uygulayabilmek
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analiz sonuçlarını bilişim teknolojisi ile açıklayabilmek
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mikroskopik çalışmaları yapabilmek
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası ve farklı alanlardan kişiler ile çalışabilme yetkinliği kazanmak 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeolojik buluntular ve kazı alanında yer alan Arkeo toprakların oluşumu ve çevre ile ilişkilerinin üzerine tartışmalara katılabilmek ve fikirlerini aktarabilmek 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmaların süreç ve sonuçlarını farklı disiplinlerdeki araştırmacılar ile ulusal ve uluslar arası çalışma ortamlarında yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kazı alanlarından çıkan arkeolojik buluntuların ve toprakların arkeo-çevre özelliklerinin doğa ve fen bilimlerinin yardımı ile arkeometrik ölçümlerini yapabilmek 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse sunumu – coğrafi ve kronolojik çerçeve. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Paleoiklim vekilleri - Geç Pleistosen-Erken Holosen iklim değişikliği Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Sedentizmi Tanımlamak Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Paleobotanik - bitkilerin evcilleştirilmesi. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Zooarkeoloji - hayvanların evcilleştirilmesi. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Mikrostratigrafi ve insan faaliyetleri. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Artık analizi – taş endüstrileri. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınav - öğrenci sunumu ve ödevi Öğrenci sunumu ve ödev Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kalıntı analizi – çanak çömlek Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 İnsan kemiği – sağlık ve kültürel uygulamalar. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 İnsan kemiği – aDNA ve genomik tarih Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 İzotop analizi – diyet ve hareket Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 İzotop analizi – gıda üretim yöntemleri Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Kimyasal karakterizasyon – obsidiyen ve diğer malzemelerin ticareti. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Tartışma - arkeometri ve Neolitik çalışmalar. Türkiye’de Arkeometrinin Ulu Çınarları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi öğrenci sunumu ve ödevi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi Öğrenci sunumu ve ödev Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS