Genel Bilgi
Kod | AA004 |
Ad | Astronomik Görüntü İşleme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NAZIM AKSAKER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, Astronomi, Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemlerinde kullanılan görüntülerin işleme teknikleri IDL programı yardımıyla ilgili bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
IDL ile görüntü işleme teknikleri anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Algoritma ile programlama yaparak uygular. |
ÖÇ02 | Girdi/Çıktı işlemleri arasında bağlantı kurar |
ÖÇ03 | Görüntü filtreleme tekniklerini uygular |
ÖÇ04 | Görütülere fourier analizin uygular |
ÖÇ05 | Astronomik görüntüleri ayırt eder, temel görüntü işleme yöntemlerini uygular. |
ÖÇ06 | Eğitimli/Eğitimsiz sınıflandırma tekniklerini uygular. |
ÖÇ07 | Uzaktan algılama uydularını tanır, |
ÖÇ08 | Astronomik uyduları tanır, arşivlerini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Görünütü nedir, Raster, vekör veri tanımları, veri formatları (FITS,HDF5,GEOTİFvb) | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Komut Satırı işlemleri, temel programlama mantığı, algoritma, basit programlar | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Görüntülerin görünür hale getirilmesi, pixel analizleri, sonuçların gösterilmesi, çıktılarının alınması. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Görüntülerin görünür hale getirilmesi, pixel analizleri, sonuçların gösterilmesi, çıktılarının incelenmesi | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Filtrelemeler(en yakın komşulukfiltresi, binleme filtresivb.), interpolasyonların görüntülere uygulanması. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Görüntülerin görünür hale getirilmesi, pixel analizleri, sonuçların gösterilmesi, çıktılarının alınması . | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | tometrik Gözlemlerin Standart Sisteme Dönüştürülmesinin Uygulamalı Anlatımı. Ön Hazırlık Olarak; JD-Tarih, Tarih-JD Dönüşümü, Ortalama ve Görünen Yıldız Zamanları, Hava Kütlesi, HeliocentrikZaman Düzeltmesi, UBV Filtre Sisteminde Gözlemlerin İndirgenmesi, BirinciMertebeden AtmosferikSönümleme Katsayıları, İkinciMertebeden AtmosferikSönümleme Katsayıları, Aletsel Dönüşüm Katsayıları (Fotometrik ÖlçekFaktörleri), İndirgeme Uygulamaları. Standart Sisteme Dönüşüm | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Pixellerden nesnelerin belirlenmesine yöneliktekniklerin uygulanması | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Meteorolojik ve yer tabanlı uyduların HDF5 formatındaki verilerin analizleri. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | FITS veri formatını işlemeyi öğrenir. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | FITS veri formatını işlemeyi öğrenir . | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Astronomik uyduları olan Hubble, SPITZER, JWST nin FITSformatındakiverilerin analizleri. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Astronomik uyduları olan Hubble, SPITZER, JWST nin FITSformatındaki verilerin analizleri. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Astronomik uyduları olan Hubble(HST), SPITZER, JWST nin FITSformatındaki verilerin analizleri. | ön hazırlığa gerek yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |