Genel Bilgi
Kod | BYEBB4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMİH TANGOLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bilimsel etik kavramını, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Etiğe aykırı eylemler ve nedenlerini, bilimsel bilginin özelliklerini, Bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşamalarını, veri analizi ve araştırma hipotezi test yöntemlerini, bazı yayın türlerini, etik dışı davranışlarla mücadele ve önleyici yaptırım konularını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler, Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri, Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri, Araştırma hipotezinin testi, bulgular ile sonuç ve önerilerin hazırlanması, Yayınlanması, Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırım konuları verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Tic. Ltd. Şti. 210 s.
Notlar
Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Tic. Ltd. Şti. 210 s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmalarda etik kuralları öğrenir. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur. |
ÖÇ04 | Bilimsel yayın türlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebili, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe bitkileriyle ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir; özgün bir konuyu araştırabilir, kavrar tasarlar ve uygulayabilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlayabilme veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir, problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünebilme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ulusal ve uluslararası platformlarda, yerli ve yabancı uzman kişiler ile alanıyla ilgili konuların tartışılmasında özgün görüşler ortaya koyar, bu görüşleri savunabilir; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştiril bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir; alanında yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında özel konularda uzmanlaşır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma, bunu sürdürebilme, karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bilimsel araştırmalarda aşamalar; literatür taraması, bilimsel bilgiye erişim: kütüphane, veri tabanları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sorunun ve araştırma konusunun | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Araştırmanın tasarlanması; araştırma amacı ve öneminin ortaya konulması, kaynak gösterme, atıf yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Materyal ve yöntemin hazırlanması, uygulamaların yapılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Veri toplama, bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Araştırma hipotezinin testi, bulguların yorumu ve tartışılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sonuç ve önerilerin verilmesi, kaynaklar listesi hazırlama | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yayın türleri; Tez (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), araştırma makalesi, derleme, mektup, kısa rapor | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırımlar. Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, YÖK Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, Etik Kurulları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması Reading of the papers about the lecture. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Final Sınavı | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |