BB587 Bitkilerde Abiyotik Stres Fizyolojisi

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BB587
Ad Bitkilerde Abiyotik Stres Fizyolojisi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYRİYE YILDIZ DAŞGAN


Dersin Amacı

Bitkilerdeki en yaygın görülen abiotic stresleri tanıtmak. Abiotic strese tolerant bitki tür ve çeşitleri seçerken kullanıalcak fizyolojik ve morfolojik parametreleri öğretmek

Dersin İçeriği

Abiyotik stres çeşitleri ve bunların bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini, bitkilerin strese karşı geliştirdikleri adaptasyon mekanizmaları, strese tolerant genotip seçerken incelenecek parametreler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Bitki Fizyolojisi, Taiz and Zeiger, Çeviri: İsmail Turkan, Palme Yayıncılık 2. Abiotic Stresses; Plant Resistance Through Breeding and Moleculer Approach

Notlar

Oxidative Stress in Plants, Dirk Inze and Marc Van Montagu, Taylor Francis


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bitkilerde abiyotik stres çeşitlerini tanır ve bilir
ÖÇ02 Kuraklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar
ÖÇ03 Tuzluluk stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar
ÖÇ04 Düşük sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar
ÖÇ05 Yüksek sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve tarımsal etkilerini bilir ve ayrım yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bahçe bitkileri alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirebilir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileri alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanarak ve ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgi ve teoriler oluşturur
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden sonuç ilişkisi kurarak çözümler 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirir, araştırma sürecini tasarlayabilir, sorumluluk alarak çözüm üretebilir ve elde edilen sonuçları değerlendirebilir ve savunur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamda önderlik yapar
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe bitkileriyle ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanabilir ve kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bahçe bitkileri alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmalarını, uzmanlık alanındaki gelişmeleri ve araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bahçe bitkileriyle ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bahçe bitkileriyle ilgili sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilir, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetler ve yorumlar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bahçe bitkileri alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir, açıklayabilir, başkalarına aktarır, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceler 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Stresin tanımı ve çeşitleri Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bitkilerde karşılaşılan önemli abiyotic stresler; kuraklık tuzluluk, yüksek sıcaklık, düşük sıcaklık ve donma, radyasyon stresi vb Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kuraklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bitkilerin kuraklık stresi adaptasyon mekanizmaları Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Kuraklık stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Tuz stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bitkilerin tuz stresinin adaptasyon mekanizmaları Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Dönem boyunca incelenen konuların sınav için çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Tuz stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yüksek sıcaklık stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bitkilerin yüksek sıcaklık stresinin adaptasyon mekanizmaları Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yüksek sıcaklık stresine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Düşük sıcaklık ve donma stresinin bitkiler üzerindeki fizyolojik ve abiyotik etkileri Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bitkilerin düşük sıcaklık ve donma streslerinin adaptasyon mekanizmaları Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Düşük sıcaklık ve donma streslerine tolerant/dayanıklı bitki tür ve çeşitlerinin seçilmesinde kullanılabilecek parametreler Dersle ilgili makale ve kitapların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem boyunca incelenen konuların sınav için çalışılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS