CENG0032 Text Retrieval Database Design

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CENG0032
Ad Text Retrieval Database Design
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELMA AYŞE ÖZEL


Dersin Amacı

Bu dersin amacı büyük miktardaki metin verilerinden bilgi çıkarımı kavramlarını ve yöntemlerini incelemek ve metin madenciliği yöntemlerinin iş zekası, dijital beşeri bilimler ve sosyal davranış analizine uygulamasını ele almaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders; temel doğal dil işleme tekniklerini, metin temsil yöntemlerini, metin sınıflama ve kümeleme, metin özetleme, duygu analizi, sosyal ağ ve sosyal medya analizi, olasılıksal konu modelleme ve metin görselleştirme yöntemlerini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Temel doğal dil işleme yöntemlerini uygulayabilecek düzeyde programlama bilgisi gerekmektedir.

Kaynaklar

Berry, M.W., and Kogan, J., Text Mining: Applications and Theory, Wiley, 2010.

Notlar

Konu ile ilgili güncel makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğal dil işleme yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ02 Metin verilerinden bilgi çıkarımının temel kavramlarını tanımlar.
ÖÇ03 Metin verilerinden bilgi çıkarımı yöntemlerini inceler.
ÖÇ04 Metin madenciliği yöntemlerini iş zekası, dijital beşeri bilimler ve sosyal davranış analizi gibi farklı alanlarda uygulayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 1
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. 1
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğal dil işleme teknikleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Otomatik anahtar kelime çıkarımı İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Durak kelime çıkarımı yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Metin temsil yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Metin sınıflama yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Metin sınıflama için matris faktorizasyon yöntemi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Metin kümeleme yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar İlgili makalelerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metin özetleme yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Duygu analizi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Sosyal ağ ve sosyal medya analizi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Olasılıksal konu modelleme İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Metin görselleştirme yöntemleri İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Çok-dilli dokümanların kümelenmesi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
15 Proje sunumları Seçilen algoritmaların uygulanması, proje sunumunun hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
16 Proje raporunun yazılması Proje raporunun yazılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Proje raporunun yazılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS