BYEBK3 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BYEBK3
Ad Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY


Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilimsel etik kavramını, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Etiğe aykırı eylemler ve nedenlerini, bilimsel bilginin özelliklerini, Bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşamalarını, veri analizi ve araştırma hipotezi test yöntemlerini, bazı yayın türlerini, etik dışı davranışlarla mücadele ve önleyici yaptırım konularını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste, Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler, Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri, Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri, Araştırma hipotezinin testi, bulgular ile sonuç ve önerilerin hazırlanması, Yayınlanması, Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırım konuları verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersi almak için 4 yıllık bir fakülteden mezun olmak ve doktora programına kabul edilmiş olmak

Kaynaklar

Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Tic. Ltd. Şti. 210 s.

Notlar

Resnik, D.B., 2004. Bilim Etiği. Ayrıntı yayınları, 288 s., İstanbul. Badiou, A., 2004. Etik. Metis yayınları, 180 s., İstanbul. Bayet, A., 2000. Bilim Ahlakı. Türkiye İş Bankası Yayınları, 101 s., İstanbul. Medawar, P.B., 1994. Genç Bilimadamına Öğütler. TÜBİTAK yayınları, 127 s., Ankara. Uçak, N.Ö., ve Birinci, H.G., 2008. Bilimsel Etik ve İntihal. Türk Kütüphaneciliği, 22 (2): 187-204 s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmalarda etik kuralları öğrenir.
ÖÇ02 Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir.
ÖÇ03 Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
ÖÇ04 Bilimsel yayın türlerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Bilimsel araştırmalarda aşamalar; literatür taraması, bilimsel bilgiye erişim: kütüphane, veri tabanları Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sorunun ve araştırma konusunun önemi Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Araştırmanın tasarlanması; araştırma amacı ve öneminin ortaya konulması, kaynak gösterme, atıf yöntemleri Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Materyal ve yöntemin hazırlanması, uygulamaların yapılması Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Veri toplama, bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Araştırma hipotezinin testi, bulguların yorumu ve tartışılması Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Sonuç ve önerilerin verilmesi, kaynaklar listesi hazırlama Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Yayın türleri; Tez (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), araştırma makalesi, derleme, mektup, kısa rapor Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırımlar. Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, YÖK Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, Etik Kurulları Kaynak kitap ile yardımcı kaynaklarla birlikte konu ile ilgili yayınlanmış makalelere çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile ilgili kaynaklardan bireysel çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS