Genel Bilgi
Kod | BK590 |
Ad | Meyve Ağaçlarında Uygulamalı Biyoteknoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Meyve ağaçlarında uygulanan doku kültürü, somatik hibidizasyon ve gen transferi tekniklerini uygulamalı olarak öğretmek
Dersin İçeriği
Bitki biyoteknolojisinin genel prensipleri, meyve ağaçlarında doku kültürü teknikleri kapsamıdn vitro klonal üretimi, meristem kültürü, sürgün ucu aşılama, proplast kültürü, somatik hibridizasyon ve gen transferi teknikleri teorik ve uygulamalı olarak anlatılmaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bitki Doku Kültürü, Genetik transformasyon Technology transfer of plant biotechnology, Peter M. Greehoff CRC Press 1996
Notlar
Güncel araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitki biyoteknolojisi hakkında kronolojik gelişme aşamalarını öğrenir. Bitki biyoteknolojisinin içeriklerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Doku kültürü tekniklerinden in vitro klonal üretim, meristem kültürü, sürgün ucu aşılama gibi üretim tekniklerini öğrenir ve uygulama yapar |
ÖÇ03 | In vitro klonal seleksiyon ile hastalık ve ekstrem çevre şartlarına tolerant bitki çeşitlerini geliştirme yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ04 | Protoplast kültürü ve fuzyonu ile somatik hibridizasyon tekniğini öğrenerek ekstrem çevre şartlarına toleransı arttırılmış, hastalık ve zararlılara dayanıklı bitki geliştirme tekniğini öğrenir ve uygulama yapar |
ÖÇ05 | Bitkilere gen transfer metotlarını öğrenir. Transgenik bitkilerin analizlerini öğrenir. Ticari transgenik bitkiler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ06 | Sert ve yumuşak çekirdekli meyve ağaçlarında doku kültürü yöntemlerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki biyoteknolojisinin gelişme aşamalarının kronolojik olarak anlatılması ve öğrencilere uygulama için ödevlerin verilmesi | Ders notlarının ve kaynak kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitki doku ve meristem kültürleri ile sürgün ucu aşılama metodları ve turunçgillerde uygulaması | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
3 | In vitro klonal üretim metodları ve sert çekirdekli meyve anaçlarında (Şeftali, kayısı) uygulama alanları | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
4 | Zeytin ağaçlarında in vitro klonal üretim ve uygulama | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Turunçgillerde protoplast kültürü ve uygulama alanları | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Turunçgilerde protoplast fuzyonu ve uygulama alanları | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Somatik hibrit bitki seleksiyonu ve analizi | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav ve ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Turunçgil anaçlarında gen transferi ve uygulama | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Turunçgil protoplastlarına gen transferi metodları | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | In planta transformasyon tekniği | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Bitkilerde Gen transferi Uygulamaları | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Transgenik bitki analizi ve uygulama çalışması | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Somatik hibrit bitki analizi | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Ödevler hakkında tartışma ve ödevlerin sunumu | Ders notlarının ve kaynak kitapların incelenerek derse hazırlıklı gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Gösteri, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Written exam and lab work | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Written exam | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |