Genel Bilgi
Kod | BK0060 |
Ad | Böcek Bitki Biyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE |
Dersin Amacı / Hedefi
Bugüne kadar tespit edilmiş böcek türlerinin 1/3’ü canlı bitki dokularına bağımlıdır ve karmaşık kontrol önlemlerine rağmen, doğal habitatlarda yıllık bitki üretiminin yaklaşık % 10'unu ve tarım sistemlerinde ise daha da büyük bir yüzdesini tüketmektedir. Bitkiler genellikle böcek saldırısına karşı oldukça iyi korunurlar ve bunun sonucunda da çoğu böceğin son derece uzmanlaşmış besleyiciler olmasını sağlarlar. Bir yandan istilacı otçullara karşı bitki direncinin altında yatan mekanizmalar, diğer yandan böceklerin beslenme davranışlarındaki özelleşme (uzmanlaşma) bu dersin ana konularıdır. Böcekler için bunlar, besin-bitki seçimini ve ilgili karmaşık duyusal süreçleri, öğrenme ve beslenme fizyolojisine yönelik çıkarımları ile birlikte konukçu bitki fenolojisi ve böceklerin yaşam döngüsü senkronizasyonunun endokrinolojik özelliklerini içermektedir. Böceklerin saldırısına uğrayan bitkiler, kendilerine verilen hasarı en aza indirgemek için savunma sistemleri aktif hale getirmenin yanı sıra bu istilacı böceklerin doğal düşmanlarını çekebilecek ve belki de savunma sistemlerini kuran komşu bitkiler tarafından da oluşturulacak kimyasal sinyallerin yayılmasını sağlamaktadırlar. İşte bu ders kapsamında bitki-böcek ilişkileri ele alınarak özellikle dayanıklılık mekanizmaları üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği
Böceklerde, besin-bitki seçimi ile beslenme fizyolojisine yönelik çıkarımları ve konukçu bitki fenolojisi ile yaşam döngüsü senkronizasyonunun endokrinolojik özelliklerini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Insect-Plant Biology. Schoonhoven, L. M., van Loon, J. J. A., & Dicke, M. (2005). Insect-plant Biology. (2nd ed.). Oxford University Press.
Notlar
nsect-Plant Biology. Schoonhoven, L. M., van Loon, J. J. A., & Dicke, M. (2005). Insect-plant Biology. (2nd ed.). Oxford University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Böcek savunma mekanizmalarının öğrenilmesi |
ÖÇ02 | Bitki savunma mekanizmalarının öğrenilmesi |
ÖÇ03 | Böceklerin bitkileri tercih etme mekanizmaları hakkında bilgiler öğrenilir. |
ÖÇ04 | Böceklerin mücadelesinde bitkilerle olan ilişkilerine göre karar verilebilir. |
ÖÇ05 | Dayanıklı bitkilerin tarımda kullanılmasıyla doğal olarak böcekler ile mücadele edileceğinin öğrenilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 1 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Böcek ve Bitkiler Arasındaki Akrabalıklar | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Herbivor Böcekler | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bitki Yapısı: Anti-Otçul Korumanın Sağlamlığı | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bitki Kimyası: Sonsuz Çeşitlilik | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Böcek Beslenmesinde Bitkiler | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Konukçu Bitki Seçimi: Konukçu Bitki Nasıl Bulunur? | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Konukçu Bitki Seçimi: Bir Bitki Nezaman Tercih Edilir? | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Konukçu Bitki Seçimi: Varyasyon Kuraldır. | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Ara Sınav | Insect-Plant Biology. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Konukçu Bitki Sinyallerini Dinleyen Herbivor Böceklerin Endokrin Sistemi | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ekoloji: Birlikte ama Ayrı Yaşamak-1 | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ekoloji: Birlikte ama Ayrı Yaşamak | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Böcekler ve Çiçekler: Mükemmel Mutualizm-1 | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Böcekler ve Çiçekler: Mükemmel Mutualizm | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Böcekler ve Bitkiler: Bilgilerimizi Nasıl Uygularız? | Insect-Plant Biology. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Final | Insect-Plant Biology. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final-1 | Insect-Plant Biology. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |