Genel Bilgi
Kod | BK049 |
Ad | Mikolojide Biyoteknolojik Yöntemlerin Kullanılması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki patojeni funguslarda biyoteknolojik yöntemleri öğretmektir. Bu amaçla moleküler tanılamalarda kullanılan genlerin PCR temelli yöntemlerle çoğaltmak, filogenetik ağacı oluşturmak için nukleotid analizlerini yapmak, sonuçları moleküler ve geleneksel yöntemlerle (morfolojik, kültürel ve fizyolojik) karşılaştırmak
Dersin İçeriği
Fungus aleminin tanıtılması, sınıflandırılması, hastalıklı bitki dokusundan saflaştırılan fungusların moleküler karakterizasyonu, filogenetik analizi, gen gruplarına göre sınıflandırılması, funguslarda gen transferleri, biyoteknolojik yöntemlerin uygulanma alanları ve metodları
Dersin Ön Koşulu
Bitk, Fungal Hastalıkları
Kaynaklar
Funguslara Giriş (John Webster and Roland Weber, 2007 Cambridge University Yayınları); Modern Mikoloji (J.W. Deacon, 2001, 3. baskı)
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hastalıklı bitkilerden ve bulaşık topraktan patojen fungus izolasyonunu ve saflaştırmayı öğrenir. Funguslarda mikroskopi yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Fungus kültürlerinden nükleik asit izolasyon yöntemlerini öğrenir. Fungal teşhiste rol oynayan genlerin özelliklerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Teşhis için önemli genlerin PCR orijinli metodlarla nasıl çoğaltılacağını öğrenir. Çoğaltılan genlerin gen veri bankasında karşılaştırma ve eşleştirme analizlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Bitki patojeni fungusların doğru tanı ve teşhisinde klasik ve moleküler yöntemleri kıyaslamayı öğrenir |
ÖÇ05 | Bitki patojeni funguslarla mücadelede genetiği değiştirilmiş trangenik bitkilerin nasıl kullanılacağını öğrenir |
ÖÇ06 | Fungusların sınıflandırılmasında moleküler yöntemlerin önemini kavrar. Fungusların kültürel ve fiziksel özelliklerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitki patojen fungusların genel özellikleri | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Bitki patojen fungusların klasik sınıflandırılması | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
3 | Bitki patojen fungusların sınıflandırılmasında kullanılan moleküler yöntemlere genel bakış | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Bitki patojen fungusların sınıflandırılmasında kullanılan Internal transcribed spacer (ITS), Elongation factor 1, Beta tubulin (TUB2), SSU, LSU, Actin (ACT), Calmodulin (CAL), Chitin syntase (CHS-1), Glyceraldehyde-3-phosphate dehydrogenase (GAPDH) ve Glutamine synthase (GS) genlerinin rolleri | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
5 | Bitki patojen fungusların hastalıklı bitki dokularından izolasyonları ve saflaştırma metodları | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Saflaştırılan fungusların kültürel ve fiziksel karakterlerinin belirlenmesi | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Saf fungus kültürlerinden DNA izolasyon metodları ve DNA çoğaltmak için PCR teknikleri | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Internal transcribed spacer (ITS), Elongation factor 1, Beta tubulin (TUB2), SSU, LSU, Actin (ACT), Calmodulin (CAL), Chitin syntase (CHS-1), Glyceraldehyde-3-phosphate dehydrogenase (GAPDH) ve Glutamine synthase (GS) genlerinin PCR ile çoğaltma yöntemleri | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
10 | Fungus teşhis ve sınıflandırmada gen dizilerinin karşılaştırma analizi | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
11 | Fungus teşhis ve sınıflandırma kültürel ve morfolojik yöntemlerin moleküler yöntemlerle birleştirilmesi | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
12 | Genlerin filogentik analizi-1 (Fungus bölümlerine göre) | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | Filogenetik analize göre sınıflandırma I (örneklerle) | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fungal sınıflandırma II için soy ağacı oluşturma metodları | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Moleküler ve biyoteknolojik yöntemlerle funguslara karşı dayanıklı bitkiler geliştirme, GDO | Ders notu ve Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |