BK049 Mikolojide Biyoteknolojik Yöntemlerin Kullanılması

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BK049
Ad Mikolojide Biyoteknolojik Yöntemlerin Kullanılması
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUKADDES KAYIM


Dersin Amacı / Hedefi

Bitki patojeni funguslarda biyoteknolojik yöntemleri öğretmektir. Bu amaçla moleküler tanılamalarda kullanılan genlerin PCR temelli yöntemlerle çoğaltmak, filogenetik ağacı oluşturmak için nukleotid analizlerini yapmak, sonuçları moleküler ve geleneksel yöntemlerle (morfolojik, kültürel ve fizyolojik) karşılaştırmak

Dersin İçeriği

Fungus aleminin tanıtılması, sınıflandırılması, hastalıklı bitki dokusundan saflaştırılan fungusların moleküler karakterizasyonu, filogenetik analizi, gen gruplarına göre sınıflandırılması, funguslarda gen transferleri, biyoteknolojik yöntemlerin uygulanma alanları ve metodları

Dersin Ön Koşulu

Bitk, Fungal Hastalıkları

Kaynaklar

Funguslara Giriş (John Webster and Roland Weber, 2007 Cambridge University Yayınları); Modern Mikoloji (J.W. Deacon, 2001, 3. baskı)

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hastalıklı bitkilerden ve bulaşık topraktan patojen fungus izolasyonunu ve saflaştırmayı öğrenir. Funguslarda mikroskopi yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ02 Fungus kültürlerinden nükleik asit izolasyon yöntemlerini öğrenir. Fungal teşhiste rol oynayan genlerin özelliklerini öğrenir.
ÖÇ03 Teşhis için önemli genlerin PCR orijinli metodlarla nasıl çoğaltılacağını öğrenir. Çoğaltılan genlerin gen veri bankasında karşılaştırma ve eşleştirme analizlerini öğrenir.
ÖÇ04 Bitki patojeni fungusların doğru tanı ve teşhisinde klasik ve moleküler yöntemleri kıyaslamayı öğrenir
ÖÇ05 Bitki patojeni funguslarla mücadelede genetiği değiştirilmiş trangenik bitkilerin nasıl kullanılacağını öğrenir
ÖÇ06 Fungusların sınıflandırılmasında moleküler yöntemlerin önemini kavrar. Fungusların kültürel ve fiziksel özelliklerini öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur 1
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bitki patojen fungusların genel özellikleri Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
2 Bitki patojen fungusların klasik sınıflandırılması Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Tartışma
3 Bitki patojen fungusların sınıflandırılmasında kullanılan moleküler yöntemlere genel bakış Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
4 Bitki patojen fungusların sınıflandırılmasında kullanılan Internal transcribed spacer (ITS), Elongation factor 1, Beta tubulin (TUB2), SSU, LSU, Actin (ACT), Calmodulin (CAL), Chitin syntase (CHS-1), Glyceraldehyde-3-phosphate dehydrogenase (GAPDH) ve Glutamine synthase (GS) genlerinin rolleri Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
5 Bitki patojen fungusların hastalıklı bitki dokularından izolasyonları ve saflaştırma metodları Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 Saflaştırılan fungusların kültürel ve fiziksel karakterlerinin belirlenmesi Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 Saf fungus kültürlerinden DNA izolasyon metodları ve DNA çoğaltmak için PCR teknikleri Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Internal transcribed spacer (ITS), Elongation factor 1, Beta tubulin (TUB2), SSU, LSU, Actin (ACT), Calmodulin (CAL), Chitin syntase (CHS-1), Glyceraldehyde-3-phosphate dehydrogenase (GAPDH) ve Glutamine synthase (GS) genlerinin PCR ile çoğaltma yöntemleri Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
10 Fungus teşhis ve sınıflandırmada gen dizilerinin karşılaştırma analizi Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
11 Fungus teşhis ve sınıflandırma kültürel ve morfolojik yöntemlerin moleküler yöntemlerle birleştirilmesi Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
12 Genlerin filogentik analizi-1 (Fungus bölümlerine göre) Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma
13 Filogenetik analize göre sınıflandırma I (örneklerle) Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Fungal sınıflandırma II için soy ağacı oluşturma metodları Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Moleküler ve biyoteknolojik yöntemlerle funguslara karşı dayanıklı bitkiler geliştirme, GDO Ders notu ve Kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 03:18