BYEBT4 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BYEBT4
Ad Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İBRAHİM ORTAŞ


Dersin Amacı

Öğrencilerin bilim tarihi ve felsefesi, bilimsel araştırmalarda, problemi tanıma, hipotez oluşturma, planlanma, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesibilimin temel ilkelerine uygun olarak araştırmanın kurgulanması ve gerçekleştirmesinin kazanılması. Araştırma bulguların bilimsel metodolojiye uygun olarak analiz edilmesi, bilimsel etik ilkelerinin kazandırmasıhedeflenmektedir.Ayrıca bilim ve yayın etiği ve bu konudaki evrensel ilkelerin işlenmesi ve öğrencilere zorunlu etik ilkelerin benimsetilmesi

Dersin İçeriği

Temel bilim araştırmalarında konu seçimi; araştırmanın amacın belirlenmesi, literatür taranması (web of Science ve diğer ağlar üzerinden literatür tarama), araştırmanın organizasyonu, gözlem ve veri toplama-düzenleme, araştırmanın gerçekleştirilmesinde karşılaşılan olası sorunların ve istatistiksel işlemler ve analizler, bulguların sunulması, tartışma, yorum ve raporlama veya tezin yazılması teknikleri (EndNote kullanımı ile kişisel kütüphane oluşturma ve literatürü organize etme) konuları işlenecektir. Etik, deontoloji ilkelerinin bilim için önemi ve bilimin yanıltılmaması için bilim insanı sorumluluğu ve etik davranış konuları işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Atasoy, N. 2011. Bilim Ettiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048. Turabian, Kate L. 1996. A Manual for Writers of Term Pepers, Theses, and Dissertations. The Universitey of Chicago press. Chicago, USA. Day, R. A. 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Çeviri, Altay, G. A. TÜBİTAK Yayınları. Ankara. Şen, Z. 2011. Bilim ve Bilimsel Araştırma İlkeleri. Su Vakfı Yayınları. İstanbul Gökçe, B. 1992. Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Savaş yayınlar. Ankara. Gündüz, M. 2010.Ahlak Sosyolojisi. Anı yayınları. Ankara. Türkdoğan, O. 2000. Bilimsel Araştırma Metodolojisi. Timaş yayınları. İstanbul. Ortaş, I. 2013. Bilim, Bilim Tarihi ve Felsefesi. Yayınlanmamış ders notlar Ortaş, I. 2011. Tarımsal Deontoloji. Yayınlanmamış ders notu. Ortaş, I. 2005. Bilim Tarihi içinde Tarım Tarihinin Yeri ve Önemi. http://www.universite-toplum.org/content.php3?id=17

Notlar

Yıldırım, C. 1989. Bilim Tarihi, Remzi kitapevi, İstanbul. Yıldırım, C. 1983. Bilim Felsefesi, Remzi kitapevi, İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel bir araştırma mantığının kazadırılması
ÖÇ02 Bilimsel araştırmalarda problemi tanıma, tanımlama
ÖÇ03 hipotez oluşturma, planlama, yöntem belirleme ve verilerin değerlendirilmesini
ÖÇ04 Bilimsel araştırma nasıl dizayn edilir.
ÖÇ05 Araştırmanın metodunun belirlenmesi,
ÖÇ06 Literatür taraması ve elektronik kütüphane kurmak (EndNote)
ÖÇ07 Veri analizi yöntemleri
ÖÇ08 Bilimsel araştırmayı yazmanın üstesinden gelir
ÖÇ09 Bilim etiğini kavrar.
ÖÇ10 Bilim etiğine aykırı eylemlerin farkında olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimin tanımı, bilim felsefesi, bilimsel araştırmalara tarihsel yaklaşım, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Problem tanımlama, bilimsel bir araştırma konusu nasıl belirlenir, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Hipotez kurma ve amaç oluşturma, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Literatür tarama, (Web of Science üzerinden veri konu tarama), okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Kişisel kütüphane oluşturma (EndNote referans manger programı kullanımı), okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Araştırma planı hazırlama, araştırma şemasının oluşturulması, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ara Sınav ve 1. Dönem ödevi (çalışılan konunun genel bir tarihsel işleyişi), Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Materyal ve metot belirleme, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Bilimsel araştırma modelleri (tüme varım ve tümden gelim), okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Veri analiz ve yazma tekniği geliştirme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 SAS ( istatistiksel analiz yöntemi) paket programı kullanımı, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Bilimsel rapor, tez ve makale yazma teknikleri geliştirmek, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Etik ve Deontoloji kavramlarının tanımlanması, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Bilim etiğinin temel ilkelerinin tanımlanması, okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Bilimsel makale ve rapor yazılımında yaşanan intihaller, bilim etiği konusundaki örnek çalışmalar (Ithenticate programı yarımı ile intihallerin belirlenmesi), okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Final sınavı Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS