Genel Bilgi
Kod | BT538 |
Ad | Biyoteknolojide Etik ve Biyogüvenlik |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyogüvenlikle ilgili metodik bilgiler ve yasal düzenlemelerin yanı sıra mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, yaşanan etik sorunlar ve etik sorunların felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği
Biyogüvenliğin tanımı ,Biyogüvenlik ve insan, gıda, bitki, hayvan sağlığı açısından önemi, Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler,Biyogüvenlik ile ilgili araştırma geliştirme çalışmaları,GDO lu ürünler ve üretim yöntemleri, Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve AB de GDO ların bilimsel risk değerlendirmesi, Biyoriskler ve etik sorunlar, Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar konusunda dikkat etmesi gereken konular
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Başkaya, R., Keskin, Y., Karagöz, A. (2009). Biyogüvenlik. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(2).
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ders içeriği hakkında genel bilgiler ve yararlanılacak kaynaklar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Biyogüvenliğin tanımı ve kapsamı hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Biyogüvenlik ve bitki, hayvan sağlığı açısından önemini öğrenir |
ÖÇ04 | Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olaur |
ÖÇ05 | GDO lu ürünler ve üretim yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ06 | GDO lu ticari ürünlerde izlenebilirlik ve etiketleme kurallarının uygulamalarını öğrenir |
ÖÇ07 | Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ08 | Biyogüvenlik ve insan sağlığı, gıda açısından önemini öğrenir |
ÖÇ09 | Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve GDO ların bilimsel risk değerlendirmesi hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ10 | Etik ve etik sorunları öğrenir |
ÖÇ11 | Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ12 | Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, bilimsel çalışmalarda etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ13 | Biyoterörizm, Patent Kurallarını öğrenir |
ÖÇ14 | Laboratuvar güvenliğini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve ders içeriği hakkında genel bilgiler | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyogüvenliğin tanımı ve kapsamı | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Biyogüvenlik ve bitki, hayvan sağlığı açısından önemi | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | GDO lu ürünler ve üretim yöntemleri | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar |
6 | GDO lu ticari ürünlerde İizlenebilirlik ve etiketleme kurallarının uygulamaları | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması |
7 | Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Biyogüvenlik ve insan sağlığı, gıda açısından önemi | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve GDO ların bilimsel risk değerlendirmesi | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Etik ve etik sorunlar | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, bilimsel çalışmalarda etik sorunlar | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
14 | Biyoterörizm, Patent Kuralları | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması |
15 | Laboratuvar güvenliği | kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |