BT0120 Bitki Virüs Hastalıklarının Yönetiminde Biyoteknoloji

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BT0120
Ad Bitki Virüs Hastalıklarının Yönetiminde Biyoteknoloji
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ


Dersin Amacı

Bitki viral patojenlerine karşı biyoteknolojinin kullanımı ile dayanıklı bitkiler geliştirilerek bir yandan ürün kayıplarının önüne geçilmesi bir yandan da çevrenin korunması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Biyoteknoloji, bitki ve patojenler arasında moleküler ilişkinin keşfini ve açıklanmasını gerçekleştirir. Bitki dayanıklılık genlerinin harekete geçirilmesini sağlar. Bitki Virüs hastalıklarına karşı dayanıklılık reaksiyonlarında, bitkinin dayanıklılık genleri tanımlanarak hastalıklara karşı korumak için bitkilere uyarlanmıştır. Bitki Virüs hastalıklarına karşı dayanıklı bitki geliştirmede kullanılan biyoteknolojinin uygulama yollarını aktarır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Dersin içeriğiyle ilişkili çeşitli bilimsel makaleler ve internet kaynakları https://www.mdpi.com/1999-4915/13/9/1697

Notlar

https://www.researchgate.net/publication/343017924_Biotechnological_Methods_for_Management_of_Plant_Virus_Diseases


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımını tanımlar.
ÖÇ02 Genler ile Bitki Dayanıklılığının Arttırılması sistemleri değerlendirebilecektir.
ÖÇ03 Hipersensetif reaksiyonu (Hypersensitive Response, HR) açıklar.
ÖÇ04 Sistemik kazanılmış dayanıklılık (Systemic Acquired Resistance, SAR) gibi savunma mekanizmaları açıklar.
ÖÇ05 Patojen’den Türetilen Dayanıklılık yollarını sıralar.
ÖÇ06 Antiviral Proteinlerin Kullanımı ile Konukçu Bitki Dayanıklılığının Arttırılması Hedeflendirme mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ07 Yapısal ve biyokimyasal savunma stratejilerini tanımlar.
ÖÇ08 Plantibody’ler hedeflendirilmesindeki temel yaklaşımları sıralar.
ÖÇ09 Gen Susturulması sistemlerin ideal özelliklerini sıralar.
ÖÇ10 RNAi ile bitkilerde doğal RNA susturma mekanizmaları antiviral strateji karakterizasyon yöntemlerini sıralar.
ÖÇ11 Rekombinant DNA teknolojisinin en önemli yaklaşımları sistemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar
ÖÇ12 Patojenin kendisinden türetilen transgenler ile hastalıklardan korunabilmenin yollarını tanımlar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ13 CRISPR/cas sistemi, tarım ürünlerinde gerek kalite gerekse verimin iyileştirilmesi üzerine sistemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar. CRISPR/Cas İle Virüslere Dayanıklı Bitki Oluşturma özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımını Genel giriş,ders notları ve genel konulardan bahsedilmesi, sonraki hafta ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Genler ile Bitki Dayanıklılığının Arttırılması sistemleri Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımı konulsarının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Hipersensetif reaksiyon Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Sistemik kazanılmış dayanıklılık Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Patojen’den Türetilen Dayanıklılık Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Antiviral Proteinlerin Kullanımı Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Yapısal ve biyokimyasal savunma stratejileri Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Ara Sınav Düzeni, sonraki hafta derskonusunun bildirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Plantibody’ler hedeflendirilmesindeki temelller Ara sınav öncesindeki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Gen Susturulması sistemleri Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Bitkilerde doğal RNA susturma mekanizmaları antiviral strateji Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Rekombinant DNA teknolojisi Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Patojenin kendisinden türetilen transgenler ile hastalıklardan korunabilme Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 CRISPR/cas sistemi Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 CRISPR/Cas İle Virüslere Dayanıklılık ve Öğrenci sunumları Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları FinalSınav Düzeni Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları FinalSınav Düzeni Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS