Genel Bilgi
Kod | BTE0013 |
Ad | Cheese Technology |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA BERKAY KARACA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, peynir üretim teknolojisinde uygulanan işlem basamakları ve çeşitli tip peynir üretim teknolojileri konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında; peynirin tarihçesi, beslenme ve sağlık üzerine etkileri, peynir üretimi (çiğ sütün kontrolü ve ön işlemler, standardizasyon ve pastörizasyon, starter kültürler ve peynir mayası, pıhtılaştırma, pıhtıya uygulanan işlemler ve süzme, baskılama, tuzlama ve ambalajlama, depolama ve olgunlaştırma), peynir kalite kusurları, yerli ve yabancı tip peynirler hakkında bilgiler verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Cheese Chemistry, Physics & Microbiology Vol.1 General Aspects. Patrick F. Fox editor. 1987, Elsevier Applied Science. Cheese Problems Solved. Ed. by P.L.H. McSweeney. Published by Woodhead Publishing Limited, Abington Hall, Abington, Cambridge CB21 6AH, England. Walstra ve ark. 1999. Dairy Technology: Principles of Milk, Properties and Processes. New York: Marcel Dekker
Notlar
Üçüncü, M. Süt Teknolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 210s. Hayaloğlu, A.A., Özer, B. 2011. Peynir Biliminin Temelleri. Sidas, İzmir, 643s. İnal, T. 1990. St ve Ürünleri Hijyen ve Teknolojisi. Final Ofset, İstanbul, 1108s.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Peynirin pıhtılaşma mekanizmasını açıklar. |
ÖÇ02 | Peynir starter kültürleri ve enzimlerini anlatır. |
ÖÇ03 | Peynir olgunlaşması ve aroma oluşumunu anlatır. |
ÖÇ04 | Peynir üretimi aşamalarını sayar ve açıklar. |
ÖÇ05 | Peynirin kalite kriterleri ve kalite kusurlarını açıklar. |
ÖÇ06 | Yerli ve yabancı tip peynir çeşitlerinin üretimlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Peynir üretimiyle ilgili yeni gelişmeleri açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peynirin tarihi, Türkiye’de ve Dünyada üretim ve tüketimi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Peynir sütünün bileşimi ve peynir kalitesine etkileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Peynir üretiminde kullanılan katkı/yardımcı maddeleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Peynir starter kültürleri ve enzimleri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Peynirde olgunlaşma mekanizması, hızlı olgunlaştırma yöntemleri ve peynir aroması | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Peynir Üretimi (Süte uygulanan işlemler, ısıl işlem, kazein ve pıhtılaşma mekanizması, süzme, pıhtının uygulanan işlemler, baskı işlemi, tuzlama, olgunlaştırma, ambalajlama, depolama) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tuzlama çeşitleri ve peynir yapısına etkileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peynir kalitesini etkileyen faktörler ve kalite kusurları | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
10 | Yerli tip peynirler I (Beyaz peynir, Kaşar peyniri, Tulum peyniri vb) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yerli tip peynirler II (Beyaz peynir, Kaşar peyniri, Tulum peyniri vb) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yabancı tip peynirler I (Quark, Gravyer, Roquefort, Camember, Tilsit vb) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Yabancı tip peynirler II (Quark, Gravyer, Roquefort, Camember, Tilsit vb) | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Eritme peynir teknolojisi | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Beslenme ve sağlık üzerine etkileri | Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |