EE672 Power System Harmonics

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EE672
Ad Power System Harmonics
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET TÜMAY


Dersin Amacı

1- Elektrik enerji sistemlerinde, saf sinuzoidal olmayan dalga şekilleri için davranışlarını incelemek, 2- Harmoniklerin oluşum nedenlerini, şebekedeki dağılımlarını ve sistem bileşenlerine olan etkilerini açıklamak, 3- Harmonik düzeylerinin azaltılması için gerekli düzeltici ve önleyici çözümler geliştirmek, 4- Bir elektrik enerji sisteminde harmonik güç akışı ile bara gerilim ve dal akımları harmonik düzeylerini saptamak ve gerekli olan baralarda harmonik azaltılması için çözüm geliştirmektir.

Dersin İçeriği

Güç kalitesi ve harmonikler, harmonik analizi (Fourier Dönüşümleri), harmoniklerin temelleri, elektrik enerji sistemlerinde harmonikler, harmonik bozulmaların elektrik enerji sistemlerindeki etkileri, harmonik ve harmonik etkilerini azaltma yöntemler, harmonikleri sınırlanması ve kontrolü ile ilgili standartlar, enerji sistem bileşenlerinin harmonik analizi için modellenmesi, enerji sistemlerinde harmonik analizi çalışmaları (harmonik güç akışı)

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. G.J.Wakileh, Power system harmonics: fundamentals, analysis, and filter design , springer verlag press, 2001 2. E.F.Fuchs, M.A.Masoum, Power quality in electrical machines and power systems, , Elsevier Academic Press, 2008 3. A.Kusko, M.T.Thompson Power quality in electrical systems, McGraw Hill P.C., 2007 4. F.De La Rosa, Harmonics and power systems, CRC press, 2006.

Notlar

Yok


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Elektrik enerji kalite problemleri ve kalitenin önemini öğrenme
ÖÇ02 Harmonik analizi için gerekli matematiksel araçları öğrenme
ÖÇ03 Harmonik işaret üreten elemanları ve üretecekleri harmonik düzeylerini kavrama
ÖÇ04 Harmonikli akım ve gerilimlerin, elektrik tesislerinde yol açacağı sorunları öğrenme
ÖÇ05 Harmonik etkilerini azaltma yöntemlerini öğrenme ve en uygun yöntemi belirleme,
ÖÇ06 Elektrik enerji sistemi bileşenlerinin harmonik analize uygun modellemesini öğrenme
ÖÇ07 Profesyonel yazılımlar veya hesaplama araçları kullanarak, küçük, orta ve büyük boyutlu sistemlerde harmonikli işaret düzeylerini belirleme ve sınırları aşan değerlerin azaltılması için çözüm geliştirme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Harmoniklerin Temelleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Güç Sistemlerinde Harmonikler - Nedenleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Harmonik Bozulmanın Güç Sistemleri Üzerindeki Etkileri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Güç Sistemi Harmoniklerinin Azaltılması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Harmonik Filtre Tasarımı Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Harmonik Bozulma Sınırları Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Arasınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Harmonik Araştırmaları - Sistem Bileşenlerinin Modellenmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Trafo Modelleme Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İletim Hatlarının / Kablolarının Modellenmesi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bilgisayar Programı Kullanarak Harmonik Analizi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilgisayar Programı Kullanarak Harmonik Analizi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Elektronik Tablo Kullanarak Harmonik Analiz Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Elektronik Tablo Kullanarak Harmonik Analiz Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS