Genel Bilgi
Kod | EE621 |
Ad | Multirate Filter Banks and Wavelets |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ ARICA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çoklu çözünürlüklü işaret işleme metotlarını öğretmek. İşaretlerin zaman-frekans haritalarını çıkarma, frekans bantlarına (bileşenlerine) ayırma yöntemleri öğretmek. Bu yöntemleri işaret ve görüntülerin analizinde kullanabilecekleri bilgi birikimimi ve donanıma sahip olunmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Filtreler. Aşağı ve yukarı örnekleme. Yarın bant süzgeç çatıları. M-bant eş tekdüze süzgeç çatıları ve geriye çatma koşulları. Bir işaretin yaklaşık ve detay bileşenleri. Çoklu çözünürlük analizi. Dalgacık dönüşümü, ölçeklendirme fonksiyonu ve yarım bant süzgeç çatısı ile ilişkisi. Uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Multiresolution Signal Decomposition: transforms, subbands and wavelets. Ali N. Akansu. Academic Press Wavelets and Filter Banks. Gilbert Strang. Wellesley Cambridge Press
Notlar
Ek kaynak önerisi yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sonlu ve sonsuz dürtü cevaplı filtreleri uygular. |
ÖÇ02 | Örnekleme hızını azaltma ve arttırma yöntemlerini öğrenir ve uygular. |
ÖÇ03 | İşaretleri alt bantlara ayırabilir ve her alt bandı ayrı ayrı analiz edebilir, işleyebilir. |
ÖÇ04 | M-bant süzgeç çatıları ve dalgacık dönüşümü ile zaman-frekans analizi yapabilir. |
ÖÇ05 | M-bant süzgeç çatısı tasarlayabilir., ölçekleme ve dalgacık fonksiyonları inşa edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini yüksek lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme, literatürü kritik şekilde analiz edebilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme, benzer etkileşimler önerebilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak ve benzer bir metni yazabilecek düzeyde İngilizce'ye ve ilgili İngilizce jargona hakim olma | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanıyla veya yakın alanlarla ilgili ders planlayabilme ve ders verebilme. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Akademisyenliğin, gerek eğitim-öğretim gerekse araştırma yönlerinin gerektirdiği etik değerleri benimseme | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirebilme | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Fourier ve z-dönüşümleri. Genel tekrar. | Sayısal işaret işleme ders kitaplarından okuma.. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Örnek hızı azaltma ve arttırma. Ayrık dönüşümler. | Önerilen ders kitaplarından okuma. Bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Ayrık dönüşümler (devam). İki band süzgeç çatıları. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İki bant süzgeç çatıları (devam). İki bant dikken süzgeç çatısı tasarımı. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimse dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | İkili ağaç yapıları. Sinyallerin yaklaşık ve detay bileşenlerine ayrıştırılması. Ayrılabilir dönüşüm ile görüntülerin dört banda bölünmesi. İki boyutlu sinyaller için ağaç yapıları. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Tip 1 ve 2 çok fazlı ayrışma. Çok çözünürlüklü yararlı özdeşliller, Desimasyon ve enterpolasyonun frekans ve z-domeni eşdeğerleri. Çok fazlı ayrışmanın desimasyon ve interpolasyon süreçlerine uygulanmaması. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Genel tekrar ve örnek soru çözümleri | Ders notlarını okuma ve gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | ||
9 | M-bant düzgün süzgeç çatıları. Geriye çatma kosulunun z-düzleminde çıkarılması. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | M-bant süzgeç çatılarının geriye çatma koşulunun çok fazlı süzgeç bileşenleri cinsinden ifadesi. Geriye çatma tam olarak çatma koşulunun zaman düzleminde elde edilmesi. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Sürekli zamanda dalgacık dönuşümü, dalgacık dönüşümünün sağlaması gereken koşullar. Ters dalgacık dönüşümü. İşaretlerin zaman-sıkala (frekans) haritası. Dönüşüm düzleminin ikili örneklenmesi ve bu örneklerden geriye çatma işlemi. | nerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çok çözünürlüklü analizi. Yaklaşıklık ve ayrıntı uzayları. İşaretlerin ölçeklendirme ve dalgacık fonksiyonları ile yaklaşık ve detay bileşenlerine ayrıştırılması. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İki band dikken dörte bir aynalı süzgeç çatılarının alçak ve yüksek geçiren filtrelerle ölçeklendirme ve dalgacık fonksiyonlarının ilişkisi. Bu filtrelerden ölçeklendirme ve dalgacık fonksiyonu inşa edilmesi. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | İki boyutlu ayrışrtırılmaz süzgeç çatıları. İki boyutta örnekleme izgarası üzerinde aşağı ve yukarı örnekleme. İki boyutlu iki bant süzgeç çatısı. | Önerilen ders kitaplarından ve bilimsel dergilerden okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel tekrar ve örnek soru çözümleri | Ders notlarını okuma ve gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma ve gözden geçirme. Soru çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarını okuma ve gözden geçirme. Soru çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |