Genel Bilgi
Kod | EE663 |
Ad | High Performance Computer Architecture |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Amacı
Modern mikroişlemcilerin tasarımı, bellek hiyerarşisinin özellikleri ve çoklu iş parçacığı ve çoklu işlemeyle ilgili konuların anlaşılması
Dersin İçeriği
Maliyet / performans analizi, komut seti mimarilerinin tasarımı ve değerlendirilmesi, boru hattı oluşturma teknikleri, çok seviyeli bellek hiyerarşileri, süperskalar işlemci tasarımı, çoklu iş parçacığı ve çoklu işleme.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
“Computer Architecture: A Quantitative Approach” (Sixth Edition) by John Hennessy and David Patterson, 2019.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin temel amacı, öğrencilere modern bilgisayarların tasarım ve değerlendirmesinde yer alan temel meselelerin anlaşılmasını sağlamaktır. |
ÖÇ02 | Modern mikroişlemcilerin tasarımı, bellek hiyerarşisinin özellikleri ve çoklu iş parçacığı ve çoklu işlemeyle ilgili konular öğrenilir. |
ÖÇ03 | Programlama ve analiz ödevleri sayesinde öğrenciler, aşamalı olarak, çeşitli mimari tekniklerin etkisini incelemek için basitleştirilmiş sıra dışı çoklu işlemcili bir mikroişlemci için bir zamanlama simülatörü oluşturacaklardır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar Tasarımının Temellerine Giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
2 | Komut Seti Mimarisi Temel Pileplining | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
3 | Pipelining | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
4 | Şube Tahmini | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
5 | Dinamik Planlama Şube Tahmini (Skorbording) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
6 | Dinamik Planlama (Tomasulo's) Donanım Spekülasyonları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
7 | VLIW Bellek sistemi: Önbellek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bellek sistemi: Önbellek (Cont'd) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
10 | Hafıza sistemi: Ana Hafıza | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
11 | Çoklu İşlem Trafik Gözetleme Protokolü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
12 | Çoklu İşlem Dizin Protokolü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
13 | Arabağlantı Ağları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
14 | Durum çalışmaları IBM ve Intel İşlemciler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
15 | Gözden Geçirrme Problemler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |