Genel Bilgi
Kod | EE654 |
Ad | Parallel Computer Architecture |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, paralel bilgisayar mimarisinde (PCA) temel ve yeni gelişen donanım ve yazılım konularını, kavramlar, modeller, yöntemler, metrikler, sistemler ve uygulamalar da dahil olmak üzere incelemektir.
Dersin İçeriği
PCA bileşenleri ve sistemleri, PCA Mimarileri, Paralel programlama modelleri ve dilleri, Paralel uygulama tasarımı ve uygulaması, Performans değerlendirmesi (Performans ölçümleri: hızlanma, verimlilik, ölçeklenebilirlik)
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
P. Pacheco, M. Malensek, An Introduction to Parallel Programming (2nd Edition), Morgan Kaufmann, Publishers, 2022. • J. L. Hennessy and D. Patterson, Computer Architecture: A Quantitative Approach (6th Edition), Morgan Kaufmann Publishers, 2019.
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Paralel yazılımlardaki verimsizlikleri tespit etme ve adresleme |
ÖÇ02 | Çoklu paralel platformlar için yazılım tasarlamak ve değerlendirme. |
ÖÇ03 | Paylaşılan hafıza için donanım tasarımı ve değerlendirilmesi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Paralellik biçimleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
2 | Paralel programlama modelleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
3 | Önbellek tutarlılığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
4 | Hafıza tutarlılığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
5 | Senkronizasyon I | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
6 | Senkronizasyon II | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
7 | Sınav Öncesi Tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sınav degerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
10 | Arabağlantı ağları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
11 | Arabağlantı ağları Yazılım verimliliği optimizasyonu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
12 | Yazılım verimliliği optimizasyonu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
13 | Yazılım verimliliği optimizasyonu örnegi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
14 | GPU mimarisi programlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
15 | Örnek problemler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |