Genel Bilgi
Kod | EM0019 |
Ad | Doğrusal Programlama |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENK ŞAHİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, iş problemlerini doğrusal programlama modelleri olarak formüle etmeyi, simpleks algoritması kullanarak doğrusal programlama modellerini çözmeyi, simpleks algoritma teorisini anlamayı, primal ve dual problem arasındaki ilişkiyi analiz etmeyi, problemleri ağ optimizasyon modelleri olarak modellemeyi ve temel çözüm algoritmalarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. ağ optimizasyonunda.
Dersin İçeriği
Bu ders, optimizasyon ilkelerine ve uygulamasına kapsamlı bir genel bakış sağlar. Bu dersin ana odak noktası, doğrusal programlama ve ağ akışları üzerinde durularak deterministik modellerdir. Bu dersin konuları arasında doğrusal programlama, simpleks algoritma teorisi ve dualite teorisi yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hilller and Lieberman. Introduction to Operations Research. seventh Edition. Mcgraw Hill Book Company.2008
Notlar
Hilller and Lieberman. Introduction to Operations Research. seventh Edition. Mcgraw Hill Book Company.2008
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğrusal programlama kullanarak iş problemlerinin matematiksel modellerini formüle edebilme |
ÖÇ02 | Simpleks yöntemi teorisi yöntemini uygulamak |
ÖÇ03 | Duyarlılık analizi ile sonuçları değerlendirebilme |
ÖÇ04 | Dualite Teoremini uygulamak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzey bilgiler için uzmanlık düzeyinde alanına yenilik sağlayacak özgün tanımları geliştirebilme | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal programlamanın kısa tarihçesi ve giriş örneği | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kanonik maksimizasyon biçiminde genel doğrusal programlama biçimi | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kısıtlamaların ve değişkenlerin dönüşümleri | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Doğrusal programlama formülasyonu örnekleri | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Doğrusal programlama formülasyonu örnekleri-2 | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Dışbükey kümeler ve dışbükey fonksiyonlar | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dışbükeylik, hiperdüzlemler, yarı-uzaylar | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders kitabına ve notlarına çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Çokyüzlülerin uç noktaları, temel ve temel uygulanabilir çözümler | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bitişik temel çözümler, standart formda çokyüzlüler ve standart form için temel çözümler | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yönler ve sınırsız LP'ler, aşırı yönler, temsil teoremi | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Temel matrisler cinsinden açıklanan Simplex yöntemi | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Matris formunda tek yönlü tablo, alternatif optima, sınırsız çözüm | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Döngü yozlaşması ve çözünürlüğü | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dualite teoremleri | konu ile ilgili ders notlarını ve kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Ders kitabına ve notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Ders kitabına ve notlarına çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |