EM0033 Tamsayılı ve Hedef Programlama

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EM0033
Ad Tamsayılı ve Hedef Programlama
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EBRU YILMAZ


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, çeşitli problemlere ilişkin tamsayılı ve hedef programlama yaklaşımları ve ilgili çözüm teknikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Doğrusal programlama, tamsayılı programlamaya giriş, tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu, sırt çantası problemi, tamsayılı programlama modellerinin çözümü, dal-sınır algoritması, hedef programlama türleri, hedef programlama problemlerinin formülasyonu, hedef programlama modellerinin çözümü.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.

Notlar

1. Hillier, F. S., and Lieberman, G. J. (2001). Introduction to Operations Research, Seventh Edition, McGraw-Hill, New York, NY, 1214 pages. 2. Öztürk, A. (2009). Yöneylem Araştırması, Ekin Yayınevi, Bursa. 3. Winston, W. L. (2004). Operations Research Applications and Algorithms, Fourth Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, Printed in Canada.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen doğrusal programlama problemlerini formüle eder.
ÖÇ02 Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen doğrusal programlama modellerini uygun çözüm yöntemleri ile çözer.
ÖÇ03 Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen tamsayılı programlama problemlerini formüle eder.
ÖÇ04 Tamsayılı programlama modellerinin çözümü için dal-sınır algoritmasını kullanır.
ÖÇ05 Hizmet ya da imalat sistemlerinde karşılaşılabilen hedef programlama problemlerini formüle eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yapar, alanla ilgili bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bu bilgiyi değerlendirir, yorumlayıp uygular. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliğindeki güncel teknik ve yöntemler ve bunların sınırları için detaylı bilgi sahibi olmak 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Endüstri Mühendisliği alanındaki güncel değişiklikleri ve uygulamaları takip eder ve gerektiğinde bu yenilikleri inceler ve öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirebilme/önerebilme, sistem, parça veya süreç tasarımları için yeni çözümler önerebilme yeteneğine sahip olma
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Endüstri Mühendisliği problemlerini tasarlayabilme, problemlerin çözümü için yeni yöntemler geliştirebilme ve uygulayabilme 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analitik modelleme ve deneysel araştırma kurma ve uygulama becerisi ve bu süreçte ortaya çıkan karmaşık konuları analiz etme/çözme 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çok disiplinli takımlarda çalışma, liderlik rolü ve sorumluluk alma ve karmaşık problemlere çözümler geliştirme
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınırlı kaynakları kullanarak bilgiyi bilimsel metotlarla tamamlayabilme ve uygulayabilme becerisi ve kendi alanındaki bilgilerle çeşitli disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilme 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı iletişim için en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde yabancı dil kullanabilme 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Araştırma bulgularını ulusal ve uluslararası ortamlarda sözlü veya yazılı olarak sistematik ve açık bir şekilde sunabilme 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması süreçlerinde ve mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurma 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğrusal programlama Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Doğrusal programlama için örnekler Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
3 Doğrusal programlama ve çözüm yöntemi Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Tamsayılı programlamaya giriş Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Tamsayılı programlama için örnekler Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Tamsayılı programlama modellerinin çözümü Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara sınav Ara sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dal sınır algoritması Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 Dal sınır algoritması için örnekler - I Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Dal sınır algoritması için örnekler - II Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Hedef programlama türleri Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Hedef programlama problemlerinin formülasyonu Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Hedef programlama için örnekler Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Hedef programlama modellerinin çözümü Konu ile ilgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl sonu sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl sonu sınavı Yarıyıl sonu sınavı hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.11.2022 11:49