Genel Bilgi
Kod | FK541 |
Ad | Surface Physics I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Yüzey fiziğinin temel kavramlarını, yüzeylerdeki basamaklar ve onların etkileşmelerini, dengeye ulaşan kristallerin denge şekillerini, dengeye ulaşan sürekli ve basamaklı yüzeylerin incelenmesini ve diğer konuları en güncel haliyle öğrenciye aktarmak.
Dersin İçeriği
Yüzey tanımı, termodinamik potansiyellerin tekrarı, yüzey enerjisi, yüzey morfolojisi, kimyasal potansiyel, yüzey difüzyon denklemi ve bir boyutlu çözümü, buruşuk yüzey sıcaklığı, atomik basamaklar ve kimyasal potansiyel, yüzey denge şekli, Wulff çizimi, basamklar için hareket denklemleri, denklmeler için analtik çözümler, hareket denklemlerinin sayısal çözümü.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Physics at Surfaces, Andrew Zangwill
Notlar
Ders notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yüzey nedir ve neden önemlidir kavrar. |
ÖÇ02 | Yüzey enerjisi nedir bilir ve yüzey geriliminden farkını kavrar. |
ÖÇ03 | Yüzey kimyasal potansiyel nedir ve nasıl bulunur anlar. |
ÖÇ04 | Buruşuk yüzey sıcaklığı nedir bilir. Bunun yüzey enerjisi ile bağlantısının farkındadır. |
ÖÇ05 | Yüzey basamklarının oluşumunu anlar. |
ÖÇ06 | Basamak enerjisi ve basamak kimyasal potansiyeli nedir kavrar. |
ÖÇ07 | Yüzey enerjisinden kristalin denge şeklinin nasıl bulunacağını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yüzeyin tanımı, hacimsel ve yüzeysel termodinamik büyüklükler | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yüzey enerjisi ve ölçülmesi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kimyasal potansiyel ve yüzey morfolojisi, yüzey gerilimi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yüzey difüzyonu ve sürekli yüzeylerin dengeye ulaşması | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Buruşuk yüzeyler ve buruşuk yüzey sıcaklığı | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Yüzeylerdeki atomik basamaklar, basamak etkileşmeleri, etkileşmelerin biçimi ve kaynağı | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Bir önceki bölüme devam ve basamak serbest enerjisi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yüzeyin dengeye ulaşması, difüzyon denklemi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Basamaklar için hareket denklemi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kristallerin denge şekilleri, Wulff çizimi | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
12 | Basamak hareket denklemlerinin basit analitik çözümleri | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Basamak hareket denklemlerinin sayısal çözümleri | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Bir boyutlu kristal için sayısal çözümler | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
15 | Bir boyutlu kristal için sayısal çözümler ve yorumlanması | ders notlarına bakılsın, ayrıca başka kaynaklar araştırılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |