Genel Bilgi
Kod | BYEFK4 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSUN AKYÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
1)Bilimsel araştırmaların kapsamını, temellerini öğrenme 2)Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenme 3) Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme 4) Araştırma raporu hazırlamayı öğrenme 5) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme
Dersin İçeriği
Araştırmada Etik Sorunları, Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar, Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları, Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri , Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu, Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları, Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama, Raporlama Metotları, Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler, Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014, 2- Cumhur Ertekin, Nihat Berker, Aslıhan Tolun, Dinçer Ülkü, “Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar”, TÜBA yayınları, ISBN: 9758593129, TÜBİTAK MATBAASI, 2002,
Notlar
Adnan Erkuş, Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci, Seçkin Kitabevi, ISBN: 9789750241215, 2009
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaların kapsamını ve temellerini öğrenir |
ÖÇ02 | Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ03 | Bilimsel metinleri okur, anlar ve veri analizi yapabilir |
ÖÇ04 | Araştırma raporu hazırlamayı öğrenir |
ÖÇ05 | Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olur ve etik dışı davranışları önleyebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çeşitli fiziksel niceliklerin deneysel ölçüm yöntemlerini seçer ve aletleri duyarlılık sınırlarına uygun olarak kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin özel bir konuda bağımsız araştırma gerçekleştirebilir. | 1 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | 1 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 1 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik kuramlarının öngörülerini hesaplayabilir ve deneysel sonuçlarla karşılaştırabilir. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 1 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 1 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziksel problemlere ilişkin özgün çözüm yolları geliştirebilir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir bilimsel makale hazırlayabilir ve uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayımlayabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Etik Ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri I | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri II | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları I | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları II | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Makale Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
15 | Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi | Kitaplarda ilgili bölümler okunsun, internet kaynakları incelensin | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |