Genel Bilgi
Kod | FK694 |
Ad | Örgü Dinamiği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK KARADAĞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Lisans seviyesi üzerine ileri seviyede örgü dinamiği kavramlarını kurmak.
Dersin İçeriği
Temel ilkeler; Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım; diatomik kristallerin dinamiği, genel ilkeler; Normal modlar; Örgü dinamiği ve termodinamik; Akustik modlar ve makroskopik elastiklik; Anharmonik etkiler ve faz geçişleri; Nötron saçılması; Infrared ve Raman spektroskopi (temel ilkeler); Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlanması; Moleküler dinamik simülasyon.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Örgü Dinamiğine Giriş, Martin T. Dove
Notlar
Örgü Dinamiğine Giriş Konusunda diğer kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşımını kullanır. |
ÖÇ02 | diatomik kristallerin dinamiğini açıklar |
ÖÇ03 | Örgü dinamiği ve termodinamik arasındaki ilişkiyi yorumlar |
ÖÇ04 | Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlamasını açıklar |
ÖÇ05 | Kızılötesi ve Raman spektroskopisinin örgü dinamiğindeki önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Makroskopik özelliklerin mikroskopik açıklamasını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örgü dinamiğinin temelleri; kristalde atomun dinamiği, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Basit sistemlerin örgü dinamiği ve harmonik yaklaşım, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Diatomik kristallerin Dinamiği; temel ilkeler. | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Atomlar ne kadar hareket eder, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Örgü dinamiği ve termodinamik | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Formel tanımlar, normal mod koordinatları | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Akustik mod | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Anharmonik etkiler ve faz geçişleri | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Nötron saçılması, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kızılötesi ve Raman spektroskopisi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Örgü titreşimlerinin kuvantum mekaniksel tanımlaması, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Moleküler dinamik benzeşim, | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Ewald yöntemi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
15 | Faz geçişlerinin Landau teorisi | Bireysel çalışma, alıştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |