Genel Bilgi
Kod | FK687 |
Ad | Parçacık Fiziğinde Kullanılan Dedektörler I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSA DUMANOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Deneysel Yüksek Enerji Fiziği alanında kullanılan dedektörlerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını kavratmak.
Dersin İçeriği
Radyoaktif Kaynaklarda Temel nükleer prosesler, Maddenin Radyasyonla etkileşmesi, Radyasyon güvenliği ve Radyasyonun Biyolojik Etkileri, İstatistik ve Deneysel Verilerin İşlenmesi, Detektörlerin Genel Karakteristikleri, İyonizasyon Detektörleri, Sintilasyon Dedektörleri, Fotoçoğaltıcı Tüpler ve Kullanım Alanları, Yarı İletken Detektörler
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul yok
Kaynaklar
Nükleer ve Parçacık Fiziği Deneyleri İçin Teknikler Wiliams Leo
Notlar
Parçacık Dedektörleri C.Grupen and B.Shwartz
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İyoniz radyasyonun etkilerini kavrar ve tanımlar |
ÖÇ02 | Radyoaktif Kaynaklardaki nükleer prosesleri kavrar |
ÖÇ03 | Radyasyon güvenliğini ve Radyasyonun biyolojik özelliklerini kavrar |
ÖÇ04 | Deneyler verileri işler ve istatistiğini hesaplar |
ÖÇ05 | Deneysel Yüksek Enerji Fiziğinde kullanılan dedektörleri ve çalışma prensiplerini kavrar. |
ÖÇ06 | İyonizasyon ve sintilasyon dedektörlerini ve kullanım alanlarını kavrar |
ÖÇ07 | Fotoçoğaltıcı tüplerin çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını kavrar. |
ÖÇ08 | Yarıiletken dedektörlerini ve kullanım alanlarını kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Radyoaktif kaynaklarda temel nükleer prosesler | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Maddenin radyasyonla etkileşmesi | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Radyasyon güvenliği ve Radyasyonun biyolojik etkileri | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | istatistik ve deneysel verilerin işlenmesi 1 | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | istatistik ve deneysel verilerin işlenmesi 1 | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | General Characteristics of Detectors | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Genel Tekrar ve Uygulama | Konuların tekrar gözden geçirilmesi ve alıştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar gözden geçirilmesi ve alıştırmaların yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | İyonizasyon Detektörleri | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Sintilasyon Dedektörleri | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Sintilasyon Dedektörleri. Uygulamalardan örnekler | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Fotoçoğaltıcı Tüpler ve Kullanım Alanları | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Yarı İletken Detektörler | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yarı İletken Detektörlerin uygulamaları | konuyla ilgili kaynaklara çalışmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel Tekrar ve Uygulama | Konuların tekrar gözden geçirilmesi ve alıştırmaların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar gözden geçirilmesi ve alıştırmaların yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar gözden geçirilmesi ve alıştırmaların yapılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |