Genel Bilgi
Kod | FK597 |
Ad | Semiconductor Heterostructures |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. METİN ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Heteroeklem oluşturulmasının detayları anlatılacak. Heteroeklemlerde Poisson ve Schrödinger denklemlerinin kendi içinde uyumlu hesabı analitik olarak yapılacak.
Dersin İçeriği
Katılarda enerji bantları; heteroeklemler, katkılama ve yük transferi; Sonlu kuyu, üçgen kuyu için Schrödinger denkleminin çözümü; Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü; Fong-Howard ve değiştirilmiş dalga fonksiyonları, Poisson ve Schrödinger denklemlerinin kendi içinde uyumlu hesabı; Enerji hesaplamaları; Sayısal hesaplamalar ve yorumları; Mobilite hesaplarına giriş.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Wave Mechanics Applied to Semiconductor Heterostructures, Gerald Bastard, les editions, France
Notlar
Ders notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Katılarda enerji bant yapılarını anlar. |
ÖÇ02 | Örgü sabiti ve eklemlerde örgü uyumunu kavrar. |
ÖÇ03 | Yarıiletkenlerde katkılama işlemini anlar. |
ÖÇ04 | Yarıiletken heteroyapılarda yük dengesi, Fermi enerjisi dengesi kavramlarını anlar. |
ÖÇ05 | Heteroeklemlerde katkılama sonucu oluşan serbest yüklerin transferini, enerji bant eğilmelerini anlar. |
ÖÇ06 | İki boyutlu sistemde Poisson denklemini yazmasını, çözmesini ve sınır şartlarını kullanmasını kavrar. |
ÖÇ07 | Fong-Howard dalga fonksiyonlarını kullanarak Schrödinger ve Poisson denklemlerini iki boyutta kendi içinde uyumlu çözmesini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yarıiletkenlerde enerji bant yapılarının tekrarı | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
2 | Heteroeklemler, katkılama ve yük transferi | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sonlu kuyu potansiyeli, sayısal hesaplamalar | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
4 | Üçgen kuyu potansiyeli ve Schrödinger denkleminin çözümü | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
5 | Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Poisson denkleminin heteroeklemlerde çözümü, Fong-Howard dalga fonksiyonları | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fong-Howard dalga fonksiyonları (devam) | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | ara sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Değiştirilmiş Fong-Howard dalga fonksiyonları | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Poisson ve Schrödinger denklemlerinin kendi içinde uyumlu hesabı | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Enerji hesapları | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Enerji hesapları (devam) | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sayısal hesaplamalar | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Sayısal hesaplamalar ve yorumları | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Mobilite hesaplarına giriş | Ders kitabında ilgili konuya çalışılsın ve başka kaynaklar araştırılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | final sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |