Genel Bilgi
Kod | FK510 |
Ad | Yüksek Enerji Fiziğinde Veri Analiz Metodları II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE POLATÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Deneysel Yüksek Enerji fiziğinde veri analizi için gerekli alt yapıyı sağlamak.
Dersin İçeriği
Parçacık Hızlandırıcıları ve detektörler, veri İzleme, depolama ve İşleme, parçacıkların iz tayini ve momentum ölçümü, tesir Kesiti hesabı, Fizik Simülasyonu ve Detektör Simülasyonu,Veri analizi- Uygulama
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Deneysel Ölçümler: Hassasiyet, Hata ve Doğruluk., N.C Barford, İmperial College, London., ISBN 0 471 90702 2, John Wiley and Sons
Notlar
Techniques for Nuclear and particle Physics Experiments. William R. Leo, ISBN 3-57280-5
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Deneysel Yüksek Enerji fiziğinde kullanılan detektör sistemini kavrar |
ÖÇ02 | veri analizindeki hesaplama tekniklerini kavrar |
ÖÇ03 | Analiz için gerekli paket programlarını kullanir |
ÖÇ04 | hata, hassiyet ve kararlılık kavramlarını açıklar |
ÖÇ05 | Deneyler verileri işler ve istatistiğini hesaplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 1 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Parçacık Hızlandırıcıları ve detektörler | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tetikleme ve veri İzleme, veri depolama, veri İşleme | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kalorimetrelerin Enerji çözünürlüğü ve kalibrasyonu | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | parçacıkların iz tayini ve momentum ölçümü, parçacık kimliğini belirleme, enerji ölçümleri | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | olay seçimi ve yeniden yapılandırma | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Jet Algoritmaları | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | tesir Kesiti hesabı | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | sınav için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
9 | Fizik Simülasyonu ve Detektör Simülasyonu-1 | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Fizik Simülasyonu ve Detektör Simülasyonu-2 | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Fizik Simülasyonu ve Detektör Simülasyonu-3 | Kitapta ilgili bölüm çalışılsın | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Veri analizi- Uygulama-I | Ödev Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
13 | Veri analizi- Uygulama-II | Ödev Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Veri analizi- Uygulama-III | Ödev Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Veri analizi- Uygulama-IV | Ödev Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav için hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |