Genel Bilgi
Kod | FK007 |
Ad | Accretion Power in Astrophysics I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYSUN AKYÜZ |
Dersin Amacı / Hedefi
Kompakt (sıkı) nesneler içeren ikili yıldız sistemlerinde hem de aktif galaktik çekirdeklerde bir enerji kaynağı olarak kütle yığılmasını incelemek ve Temel fizik bilgisini kullanarak, yığılma disklerinde ve diğer yığılma akışlarında yer alan fiziksel süreçleri tanımlamaktır.
Dersin İçeriği
Bir enerji kaynagı olarak akresyon (yığılma), Gaz dinamiği, plazma kavramı, çift sistemlerde akresyon, akresyon disk
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Accretion Power in Astrophysics,, J. Frank, A. King, D. Raine, Cambridge University Press
Notlar
High Energy Astrophysics, Malcolm S. Longair, University of Cambridge
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Astrofiziksel uygulamalarda gaz dinamiği ve plazma kavramlarını yorumlar |
ÖÇ02 | Temel fizik bilgilerini kullanarak yığılma diskinde ve diger kütle aktarım durumlarında geçerli fiziksel prosesleri kavrar |
ÖÇ03 | Yığılmanın niçin bir enerji kaynağı olduğunu kavrar |
ÖÇ04 | Çift sistemlerde kütle aktarım olayını yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğin çeşitli konularında yeterli altyapıya sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizikte matematiksel yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney ve gözlem sonuçlarını yorumlar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırmanın mantığı hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel bir projenin sonuçlarını veya bir fizik probleminin çözümünü yazılı ve sözlü olarak sunar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fiziğe ilişkin bir konuda bilgiye erişir, bu amaçla literatür taraması yapar ve diğer kaynakları kullanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız olarak araştırma yapabilir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma veya sanayiye ilişkin projelerde etkin bir şekilde grup çalışması yapabilir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki gelişmeleri izler ve kendini sürekli olarak yeniler. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanındaki problemlere ilişkin kendi fikirlerini ve önerilerini, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek fizik alanındaki ve alan dışındaki gruplarla paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir çalışmadan elde ettiği sonuçları etkin bir şekilde sözlü ve yazılı olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fizik alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma geliştirme kuruluşlarında çalışabilecek bir altyapıya sahip olur. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eddington Limit, yayınım tayfı, Akresyon teorisi ve gözlemler | kitaptan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Gaz dinamiği denklemleri, Sabit adyabatik akışlar; izotermal akışlar | kitaptan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ses dalgaları, Sabit, küresel simetrik yığılma | kitaptan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
4 | Yük nötralliği, plazma salınımları ve Debye uzunluğu Çarpışmalar | kitaptan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Termal plazmalar: gevşeme süresi ve ortalama serbest yol | kitaptan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
6 | Hızlı parçacıkların bir plazma tarafından durdurulması Taşıma olayları: viskozite | kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
7 | Güçlü manyetik alanların etkisi | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Plazmalarda şok dalgaları | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Çift sistemlerde kütle aktarımı | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Etkileşen çift sistemler | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Roche lob taşması | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Roche geometry ve çift yıldız evrimi | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Disk oluşumu I | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Disk oluşumu II | Kitaplardan çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |