JM507 Sekans ve Sismik Stratigrafi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JM507
Ad Sekans ve Sismik Stratigrafi
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÜLVİ CAN ÜNLÜGENÇ


Dersin Amacı

Sekans ve sismik stratigrafinin temel prensiplerinin öğretilmesi; sekans stratigrafisinin sismik veriler ile birlikte değerlendirilmesine yönelik çalışmaları yürütmek ve ayrıca kuyu verilerinin sismik stratigrafi kapsamında yararlarını göstermek.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve tanımlamalar, temel stratigrafik ilişkiler, Sismik stratigrafik yorumun prensipleri, Tabakaların oluşumlarının eksikliği, fasiyes kavramı ve fasiyes değişimleri, Uyumsuzluklar, ani litolojik değişiklikler, Diyastem, diyastem ve uyumsuzluklar arasındaki belirgin farklılıklar, Sekans stratigrafisinin temel prensipleri, Sismik stratigrafide temel adlama ve tanımlamalar, Sismik refleksiyonlar ve zaman stratigrafisi, Sekans stratigrafisinde sediman şekilleri ve deniz seviyelerinde meydana gelen göreceli değişimler, Sismik stratigrafinin sekans stratigrafi ile birlikte değerlendirilmesi, Sismik-sekans analizi, Temel sismik refleksiyonlar, jeolojik anlamları ve fasiyes ilişkileri, Sismik stratigrafi ile kuyu verilerinin beraber değerlendirilip yorumlanması.

Dersin Ön Koşulu

Koşulsuz

Kaynaklar

1- Tuncer Tardu, 1995, Sequence Stratigrafi Prensipleri. Ozan Sungurlu Bilim Eğitim Vakfı. 2- A. W. Bally, 1983, Seismic Expression of of Structural Styles. AAPG Studies in Geology Series (Volume, 1, 2, 3).

Notlar

Son yıllarda yapılan yayınların çıktılarının değerlendirilmesi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sekansları Sismikler üzerinde ayırıp, değerlendirir.
ÖÇ02 Saha çalışmalarından elde edilen jeolojik verileri kuyu ve sismik verilerle yorumlar,
ÖÇ03 Özellikle hidrokarbon keşfinde önemli olan sekans analizi çalışmalarını yorumlar.
ÖÇ04 Sismik veriler üzerinden litolojik yorum yapabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar ve tanımlamalar, temel stratigrafik ilişkiler, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Sismik stratigrafik yorumun prensipleri, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Tabakaların oluşumlarının eksikliği, fasiyes kavramı ve fasiyes değişimleri, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Uyumsuzluklar, ani litolojik değişiklikler, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Diyastem, diyastem ve uyumsuzluklar arasındaki belirgin farklılıklar, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Sekans stratigrafisinin temel prensipleri, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Sismik stratigrafide temel adlama ve tanımlamalar, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Sismik refleksiyonlar ve zaman stratigrafisi, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Sekans stratigrafisinde sediman şekilleri ve deniz seviyelerinde meydana gelen göreceli değişimler, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Sismik stratigrafinin sekans stratigrafi ile birlikte değerlendirilmesi, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Sismik-sekans analizi Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Temel Sismik refleksiyonlar, jeolojik anlamları ve fasiyes ilişkileri, Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Sismik refleksiyonların jeolojik anlamları. Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Sismik stratigrafi ile kuyu verilerinin beraber değerlendirilip yorumlanmaları. Öğrenci ilgili dersle ilgili kendisine sunulan kitap, makale ve web sayfalarından konuyla ilgili ön çalışmalar yapar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 25 25
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS