Genel Bilgi
Kod | JM022 |
Ad | Jeotermal Alanların Termal Enerji Potansiyellerinin Araştırılması |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Jeotermal enerji kaynakları hakkında genel bilgi vermek ve jeoloji, tektonik, hidrotermal alterasyon, jeofizik sonuçları ve sondaj bilgilerini kullanarak jeotermal enerji potansiyelinin hesaplanmasını ve jeotermal kaynaklardan yararlanma yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Türkiye'de ve dünyada, jeotermal alanların dağılımı ve özellikleri, Jeotermal terimler ve açıklamaları, Jeotermal enerji kavramı, Jeotermal sahaların özellikleri ve sınıflamaları, Isı kaynağı ısı akışı, Kayaların termal iletkenlik özellikleri, Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemleri, Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamaları, Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları, Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamalar, Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretiminde ve doğrudan ısı kullanımında yararlanma yöntemleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Book: New Perspectives on Geothermal Energy Exploration and Evaluation of Geothermal Potential, 2021. A special issue of Energies (ISSN 1996-1073.
Notlar
Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkiye'de ve dünyada ki jeotermal alanların dağılımını ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Jeotermal terimler ve jeotermal ortamlarla ilgili bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Jeotermal enerji kavramını açıklar. |
ÖÇ04 | Jeotermal sahaların özellikleri ile ilgili sınıflamaları yapar. |
ÖÇ05 | Isı kaynağı ve ısı akışını tanımlar. |
ÖÇ06 | Kayaların termal iletkenlik özelliklerini açıklar. |
ÖÇ07 | Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemlerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamalarını yapar. |
ÖÇ09 | Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamaları yapar. |
ÖÇ11 | Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretiminini açıklar. |
ÖÇ12 | Sistem tasarımı ve sistem projesi yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye'de ve dünyada jeotermal alanların dağılımı ve özellikler. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Jeotermal terimler ve açıklamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Jeotermal enerji kavramı. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Jeotermal sahaların özellikleri ve sınıflamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Isı kaynağı ısı akışı. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Kayaların termal iletkenlik özellikleri. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Yer içi ısı transferi problemlerinin anlaşılabilmesi ve genel çözüm yöntemleri. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Jeotermal alanlarda ısı geçişinin modellenmesi ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Jeotermal sahalarda araştırma ve geliştirme çalışmaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Jeotermal sahalarda potansiyel tahmin ve hesaplama yöntemleri ve uygulamalar. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Kuyuların Delinmesi ve Testler. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Sistem tasarımı ve projesi. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Jeotermal akışkanlardan (buhar, sıcak su, gaz ve karışımlar) elektrik üretimi. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Jeotermal akışkanlardan doğrudan ısı kullanımında yararlanma yöntemleri. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |