JM021 Elektromanyetik Yöntemlerle Jeotermal Alanların Tespiti

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JM021
Ad Elektromanyetik Yöntemlerle Jeotermal Alanların Tespiti
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Jeotermal sistemlerin belirlenmesinde kullanılan jeofizik yöntemler hakkında genel bilgiler vermek ve jeotermal sahaların olası yerleri ve jeotermal potansiyellerinin belirlenmesini öğretmektir

Dersin İçeriği

Jeotermal aramanın genel amacı enerjinin ekonomik olarak üretebileceği bir jeotermal sisteminin bulunmasıdır. Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesi. Elektriksel iletkenliğin düşük olduğu alanlar Mağnetotellürik (MT) yöntemi ile tespit edilebilmesi. Burada Elektromanyetik yöntemler (MT, TEM, CSAMT, VLF) kendi aralarında doğal ve yapay kaynaklı olmak üzere gruplara ayrılmaktadır. Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyeli hesaplanabilmektedir. Bunlardan hareketle, ısı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapmak ve buradan elde edilebilecek ısı kalitesini tespit etmek.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

INVESTIGATIONS IN GEOPHYSICS: Electromagnetic Methods in Applied Geophysics, 1991, ISBN: 9781560802686.

Notlar

Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Jeotermal aramanın genel amacını açıklar.
ÖÇ02 Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesini açıklar.
ÖÇ03 Elektriksel iletkenliğin düşük olduğu alanlar Manynetotellürik (MT) yöntemi ile tespit edilebilmesi açıklar.
ÖÇ04 Manyetotellürik Yöntem (MT) ve Geçici Elektromanyetik Yöntemi (TEM) açıklar.
ÖÇ05 Yapay Kaynaklı Audio-Manyetotellürik Yöntemi (CSAMT) ve Çok Alçak Frekans Elektromanyetik (VLF) Yöntemini bilir.
ÖÇ06 Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyelini hesaplar.
ÖÇ07 Isı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapar.
ÖÇ08 Jeotermal kaynaktan elde edilebilecek ısı kalitesini belirler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. 1
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Jeotermal aramanın genel amacı. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
2 Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesi İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 Elektriksel iletkenliğin düşük olmasına etki eden jeolojik faktörler. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Elektromanyetik kavramı fizik yasalarıyla açıklamak. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
5 Elektromanyetik metodların önemi. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Doğal ve yapay alanlı elektromağnetik metodlar. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Ses-magnetotellürik (AMT) yöntemi ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Geçici elektromanyetik metodu (TEM) ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Kontrollü kaynaklı elektromanyetik yöntemli (CSAMT) ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntemi (VLF) ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Radyomagnetotellürik yöntemi (RMT) ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Magnetotellürik yöntemi (MT) ve uygulamaları. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyeli hesaplanabilmektedir. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Isı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapmak ve buradan elde edilebilecek ısı kalitesini tespit etmek. İlgili konuların kitaplardan araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.11.2022 11:33