Genel Bilgi
Kod | JM021 |
Ad | Elektromanyetik Yöntemlerle Jeotermal Alanların Tespiti |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi HATİCE KARAKILÇIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Jeotermal sistemlerin belirlenmesinde kullanılan jeofizik yöntemler hakkında genel bilgiler vermek ve jeotermal sahaların olası yerleri ve jeotermal potansiyellerinin belirlenmesini öğretmektir
Dersin İçeriği
Jeotermal aramanın genel amacı enerjinin ekonomik olarak üretebileceği bir jeotermal sisteminin bulunmasıdır. Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesi. Elektriksel iletkenliğin düşük olduğu alanlar Mağnetotellürik (MT) yöntemi ile tespit edilebilmesi. Burada Elektromanyetik yöntemler (MT, TEM, CSAMT, VLF) kendi aralarında doğal ve yapay kaynaklı olmak üzere gruplara ayrılmaktadır. Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyeli hesaplanabilmektedir. Bunlardan hareketle, ısı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapmak ve buradan elde edilebilecek ısı kalitesini tespit etmek.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
INVESTIGATIONS IN GEOPHYSICS: Electromagnetic Methods in Applied Geophysics, 1991, ISBN: 9781560802686.
Notlar
Konularla ilgili web ortamındaki güncel çalışmalar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Jeotermal aramanın genel amacını açıklar. |
ÖÇ02 | Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesini açıklar. |
ÖÇ03 | Elektriksel iletkenliğin düşük olduğu alanlar Manynetotellürik (MT) yöntemi ile tespit edilebilmesi açıklar. |
ÖÇ04 | Manyetotellürik Yöntem (MT) ve Geçici Elektromanyetik Yöntemi (TEM) açıklar. |
ÖÇ05 | Yapay Kaynaklı Audio-Manyetotellürik Yöntemi (CSAMT) ve Çok Alçak Frekans Elektromanyetik (VLF) Yöntemini bilir. |
ÖÇ06 | Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyelini hesaplar. |
ÖÇ07 | Isı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapar. |
ÖÇ08 | Jeotermal kaynaktan elde edilebilecek ısı kalitesini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahipdir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilir. | 1 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetkinliği vardır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine vardır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Jeotermal aramanın genel amacı. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
2 | Bir jeotermal sahanın veya düşük sıcaklı akiferin yeri ve geometrisinin jeofizik yöntemlerle belirlenmesi | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Elektriksel iletkenliğin düşük olmasına etki eden jeolojik faktörler. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Elektromanyetik kavramı fizik yasalarıyla açıklamak. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Elektromanyetik metodların önemi. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
6 | Doğal ve yapay alanlı elektromağnetik metodlar. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Ses-magnetotellürik (AMT) yöntemi ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geçici elektromanyetik metodu (TEM) ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
10 | Kontrollü kaynaklı elektromanyetik yöntemli (CSAMT) ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Çok düşük frekanslı elektromanyetik yöntemi (VLF) ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
12 | Radyomagnetotellürik yöntemi (RMT) ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Magnetotellürik yöntemi (MT) ve uygulamaları. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
14 | Bu yöntemleri kullanarak jeotermal alanların olası yerleri ve enerji potansiyeli hesaplanabilmektedir. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
15 | Isı potansiyelinin büyüklük derecesini veya bütün jeotermal kaynağın kapasitesinin genel tahminini yapmak ve buradan elde edilebilecek ısı kalitesini tespit etmek. | İlgili konuların kitaplardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |