Genel Bilgi
Kod | JM552 |
Ad | Tünel Jeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT TÜRKMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı,Tünelerde yapılan jeolojik ve jeoteknik araştırma yöntemlerini öğretmek, metodoloji, kazı ve destekleme yöntemlerini belirlemek ve sorunları saptayabilmek.
Dersin İçeriği
Tünel güzergahı seçimi ve yapılan araştırmalar; ön inceleme, fizibilite, tünel zemin şartları, yüzey ve yeraltı araştırmaları, arazi ve laboratuvar deneyleri, rapor yazımı. Tünel kaya sınıflamaları ve destek sistemleri. Tünel açımı sırasında karşılaşılan jeolojik sorunlar; tabakalanma ve kıvrımların etkileri, yamaçlara yakın ve faylı zonlarda açılan tünellerde karşılaşılan sorunlar, tünellerde sıcaklık, jeotermal gradyan ve gazlar gibi konularda teorik ve uygulamalı yöntemler ve temel bilgi edinme. dersin içeriğini oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
Temel jeoloji bilgisine sahip olmak
Kaynaklar
Tünelcilik ders notları ve tünel jeolojisi kitapları
Notlar
Örnek proje raporları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tünel araştırma yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Jeolojik ve jeoteknik parametrelerini kavrar. |
ÖÇ03 | Kaya kütle sınıflamalarıni anlar. |
ÖÇ04 | Kazı ve destekleme yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Tünel inşaatlarında karşılaşılan sorunları saptamayı ve çözmeyi öğrenir. |
ÖÇ06 | Harita/ kesit ve Raporlama yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahipdir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formülleştirme ve çözme becerisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Jeoloji mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Jeoloji mühendisliğinde proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek bilgiye sahipdir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilir, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahipdir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji Mühendisliği alanındaki konularda edindiği bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Jeoloji mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlar. | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tünel kavramı ve tünel çeşitleri | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tünel güzergahı seçimi | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tünel güzergahında yapılan mühendislik jeolojisi çalışmaları | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Tünel zemin koşullarının belirlenmesi ve araştırma teknikleri | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Süreksizlik araştırmaları | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Laboratuvar çalışmaları | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Kaya kütle sınıflamaları | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav, ödev | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Kaya kütle sınıflamalarının karşılaştırılması | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Destekleme önlemleri | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tünel açımına etki eden faktörler | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Tünelde karşılaşılan sorunlar | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Fay zonları | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 1. Su ve gaz problemleri | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | 2. Su ve gaz problemleri | Ders Anlatım, sunu, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav, sumun | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav, sunum | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |