Genel Bilgi
Kod | MD0088 |
Ad | Madencilik ve Malzeme |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bileşiminde metal bulunan maden filizlerinden metal ve alaşımlarının elde edilmesi ve bunların belli işlemlerden geçirilerek endüstrinin istediği hammadde haline getirilmesi, plastik ve seramik gibi metal olmayan maddelerin elde edilmesi ve işlenmesi konularında eğitim ve araştırma yapılır. Mikroyapı-özellik-performans ilişkisi ve kullanım esnasında malzeme davranışını etkileyen faktörler üzerinde özellikle durulmaktadır. Metallerde kristal yapılar ve bu yapıların metallere etkisi, alaşımlar ve katılaşma eğrileri, demir-sementit denge diyagramı, çelik üretim yöntemleri ve çelik standartları, çeliklerde ısıl işlemler demir olmayan metaller, malzeme muayenesi ve bu amaçla kullanılan alet ve cihazlar bu ders kapsamında yer almaktadır.
Dersin İçeriği
Hammadde, Malzeme ve Ürün ilişkisi, Endüstriyel kullanım alanları ve özellikleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
W. F. Smith, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 3. basımdan çev. N.G. Kınıkoğlu, Literatür yayıncılık, 2001 (Türkçe) 2-Malzeme Bilgisi, Prof.Dr. Ahmet Çetin CAN Birsen Yayınevi İST 2006
Notlar
Cisimlerin Yapısı ve Özellikleri, Prof. Bekir POSTACIOĞLU, İ.T.Ü. Yayını, 1981
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzemelerin atomik yapıları ve bağları hakkında temel bilgileri öğrenir. |
ÖÇ02 | Farklı mühendislik malzemelerinin temel farklılıklarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Temel kristalografik bilgileri öğrenir. |
ÖÇ04 | Faz diyagramları kullanılarak mikroyapının oluşumun nasıl olacağının belirlenmesinin öğrenir. |
ÖÇ05 | Fiziksel ve mekanik özelliklerin malzeme üzerine etkisini öğrenir. |
ÖÇ06 | Alaşımlandırma, kompozit malzeme, polimerler,seramikler kavramının öğrenir. |
ÖÇ07 | Malzemelerin iç yapı ve fiziksel-mekanik özelliklerini bilir. |
ÖÇ08 | Kireç, Çimento, Alçı ve agrega için uygun hammaddeleri saptayabilir. |
ÖÇ09 | Endüstriyel malzemeler, metaller ve alaşımları bilir |
ÖÇ10 | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
ÖÇ11 | Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
ÖÇ12 | Mineraller ve insan sağlığı arasındaki ilişkiyi değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzeme türleri ve sınıflaması | Ders notları ve ilgili web siteleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Atomlar, bağlar,kristaller, kristal fazlar, kristal sistemleri, kafesler. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kristal kusurlar, noktasal, yüzeysel,çizgisel | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fiziksel ve Mekanik özellikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kristal Olmayan materyalleri; sıvılar, gazlar. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Faz diyagramları, atomik difiüzyon | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dönüşümlerin Kinetiği ve Isıl İşlemler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Elektriksel ve Manyetik Özellikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Metaller ve alaşımlar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Demir-çelik alaşımları | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ortam Etkileri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kompozitler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Seramikler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Dielektrik ve polimerler seramik optik özellikleri. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Polimerler | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Kimyasal bozulmalar | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
17 | Yazılı sınav | Ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |