MD0062 Toz Patlamaları

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MD0062
Ad Toz Patlamaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN


Dersin Amacı

Tesislerde oluşan tozların patlayabilirliğinin incelenerek patlamanın önlenmesi ile ilgili çalışmaların nasıl yürütüleceği ile ilgili bilgi vermek

Dersin İçeriği

Cevherin tanımlanması ve özelliklerini dikkate alarak uygun zenginleştirme yönteminin seçimi ve elde edilen ürünün nasıl ve hangi analiz yöntemleri ile değerlendirilebileceğini bilmek

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Cashdollar K., L. 1996. Coal Dust Explosibility, Journal of Loss Prevention in the Process Industries. Vol. 9. No. 1. pp. 65-16, 1996

Notlar

Abbasi, T., Abbasi, S., A., 2007. Dust Explosions–Cases, Causes, Consequences, And Control. Journal of Hazardous Materials 140 (2007) 7–44


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kömürler hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Kömürleri türlerine göre Sınıflayabilir.
ÖÇ03 Dünya ve Türkiye’de kömür özelliklerini bilir.
ÖÇ04 Kimyasal analiz yöntemlerini kavrar.
ÖÇ05 Toz patlayabilirliğinin şiddetini ölçebilir.
ÖÇ06 Maksimum Patlama Basıncı (Pmax)'nı öğrenir.
ÖÇ07 Toz Patlama Sabiti (KSt)'ni öğrenir.
ÖÇ08 En Düşük Patlayıcı Konsantrasyon (MEC)'unu öğrenir.
ÖÇ09 Üst Patlama Sınırı Konsantrasyonu (UEC)'nu öğrenir.
ÖÇ10 Minimum Oksijen Konsantrasyonu (LOC)'nu öğrenir.
ÖÇ11 Minimum Tutuşma Sıcaklığı (MIT)'nı öğrenir.
ÖÇ12 Toz patlamalarının önlenmesini öğrenir.
ÖÇ13 Toz patlayabilirlik ölçüm cihazları'nı tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kömürlerin tanımlanması ve sınıflama kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
2 Dünya ve Türkiye’de kömür özellikleri kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
3 Kimyasal analiz yöntemleri kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 Toz patlayabilirliğinin ve şiddetinin ölçümü kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 Maksimum Patlama Basıncı (Pmax) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 Toz Patlama Sabiti (KSt) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 En Düşük Patlayıcı Konsantrasyon (MEC) veya Tozun Alt Patlama Limiti (LEL) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Üst Patlama Sınırı Konsantrasyonu (UEC) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
9 Minimum Oksijen Konsantrasyonu (LOC) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10   Minimum Tutuşma Sıcaklığı (MIT) kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Toz patlamalarının önlenmesi kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 Toz patlayabilirlik ölçüm cihazları kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
13 Sabit cihazlar kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 Taşınabilir cihazlar kaynak okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 Uygulama çalışmasına hazırlık ön deney uygulamalarının yapılması için hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
16 Uyugulama yapılan deneylerin kıyaslanması ve yeni deneylerin kararlaştırılması Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
17 Final Sınavı kaynak okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS