Genel Bilgi
Kod | MD0061 |
Ad | Madencilikte Kaya Sınıflamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Abdulkadir ÜRÜNVEREN |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin mühendislik yapılarında içerisinde çalışacağı kayaç-zemin tipi ve ilişkisini tanıması
Dersin İçeriği
Öğrenci kayaların spesifik özelliklerine göre sınıflandırmasını yapabilecek, madencilik işletmesi açısından kaya tipine göre uygulama yorumu yapabilecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Rock Mechanics and the Design of Structures in Rock, by Obert, L. and Duvall, W. I., 1967. John Wiley and Sons, Inc., New York; pp..15_19.
Notlar
Goodman, R.E., 1989. Introduction to Rock Mechanics, Wiley, 583p.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kaya mekaniğinde kaya sınıflamalarını kavrar. |
ÖÇ02 | Kaya Kütle Sınıflama Sistemlerinin Tarihi Gelişimini öğrenir. |
ÖÇ03 | Kaya sınıflamalarında kullanılan kriterleri öğrenir. |
ÖÇ04 | Madencilikte Kayaçların Sınıflandırılmasını yapabilir. |
ÖÇ05 | Kayaçların indeks özelliklerini bilir. |
ÖÇ06 | Kaya dayanımlarını ölçebilir. |
ÖÇ07 | Kaya Yenilme Kriterlerini bilir. |
ÖÇ08 | RQD Kaya Sınıflama Sistemini kavrar. |
ÖÇ09 | Terzaghi Kaya Yükü Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ10 | RMR Kaya Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ11 | M-MRM Kaya Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ12 | Q Kaya Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ13 | Pacher ve Rabciewicz Sınıflma Sistemini öğrenir. |
ÖÇ14 | GSI Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ15 | RMI Sınıflama Sistemini öğrenir. |
ÖÇ16 | Kaya Sınıflama Sistemleri ile ilgili Örnek Proje Çalışması yapabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapmayı öğrenir. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri başkalarına aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek beceriye sahip olur. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yetenekleri kazanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi kendi başına tanımlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin mesleki ve etik sorumluluğunu kazanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini kavrar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje değerlendirebilecek beceriye sahip olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemin çözümünde elde edilen sonuçların yorumlanması becerisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kaya mekaniğinde kaya sınıflamalarına giriş | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Kaya Kütle Sınıflama Sistemlerinin Tarihi Gelişimi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | kaya sınıflamalarında kullanılan kriterler | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | kayaçların sınıflandırılması ve indeks özellikleri | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | kaya dayanımları ve yenilme kriterleri | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | RQD kaya sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
7 | Terzaghi kaya yükü sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | RMR kaya sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
9 | M-RMR kaya sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Q kaya sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Pacher ve Rabciewicz sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | GSI sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | RMI sınıflama sistemi | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Kaya sınıflama sistemleri ile ilgili örnek proje çalışması | kaynak okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Örnek Çalışma için hazırlık | numunelerin temin edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Örnek Çalışma | numunelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
17 | Final Sınavı | kaynak okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |