MM0039 Kentsel Morfoloji

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MM0039
Ad Kentsel Morfoloji
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kent formunun öğelerinin ve kentsel morfoloji alanında temel yaklaşımların tartışılması, kentsel morfoloji çalışmalarına yönelik displinlerarası bir anlayışın ve buna bağlı kavramların geliştirilmesi ve kentsel morfolojik inceleme ve araştırmaların mimarlık ve kentsel planlama olan ilişkisine yönelik farkındalığın artırılması

Dersin İçeriği

Kent formunun bileşenleri öğeleri; kentsel morfoloji alanında temel yaklaşımlar; morfogenetik yaklaşımın ilkeleri; kentsel biçimin üretimi; kentsel biçim ve mülkiyet ilişkileri; kentsel morfoloji ile mimarlık ve planlama ilişkisi

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Conzen, M. R. G., 1969, Alnwick, Northumberland: a study in town-plan analysis, Institute of British Geograpers Publication 27, 2nd edn, Institute of British Geographers, London.

Notlar

Whitehand, J. W. R. (2001) ‘British urban morphology: the Conzenian tradition’, Urban Morphology, 5(2), 103-109.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kentsel formu biçimlendiren sosyal ve kültürel süreçleri anlar.
ÖÇ02 Tarihi çevrelerdeki yapılaşmanın çağdaş bağlamlar içinde nasıl yönetildiğini anlar
ÖÇ03 Kentsel morfoloji çalışmalarına yönelik disiplinlerarası bir anlayışı ve buna bağlı kavramları geliştirir
ÖÇ04 Yapılı çevreye yönelik becerilerini geliştirir.
ÖÇ05 Mekan kalitesini artıracak yaklaşımları ve kentsel biçimin evrilmesi sürecini kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanma.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanma.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanma. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirme.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapma. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanma. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlama. 5
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanma.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütme.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurmak.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade etme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlama. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapma.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kentsel morfoloji nedir? ön hazırlık gerekmemektedir. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
2 Kentsel morfolojide farklı yaklaşımlar/okullar/gelenekler Moudon, A.V. (1997) Urban morphology as an emerging interdisciplinary field. Urban Morphology, 1, 3–10. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Süreç tipolojisi yaklaşımı: genel tartışma Cataldi, G. (2003) From Muratori to Caniggia: the origins and development of Italian school of design typology, Urban Morphology, 1 (1), 96-99. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Süreç tipolojisi yaklaşımı: örnekler Corsini M. G. (1997) ‘Residential building types in Italy before 1930: the significance of local typological processes’, Urban Morphology 1, 34–48. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tarihsel coğrafi yaklaşım: genel tartışma Whitehand, J. W. R. (2001) ‘British urban morphology: the Conzenian tradition’, Urban Morphology, 5(2), 103-109. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kentsel çeper kuşak: tanım Whitehand, J. W. R. (1988) ‘Urban fringe belts: development of an idea’, Planning Perspectives 3, 47‒58. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kentsel çeper kuşak: örnekler Whitehand, J. W. R. and Morton, N. J. (2004) ‘Urban morphology and planning: the case of fringe belts’, Cities 21, 275‒89. Whitehand, J. W. R. and Morton, N. J. (2006) ‘The fringe-belt phenomenon and socioeconomic change’, Urban Studies 43, 2047‒66. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Önceki okumalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Morfolojik bölgeleme Whitehand, J.W.R. (2009) The structure of urban landscapes: strengthening research and practice, Urban Morphology, 13(1), 5-27. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Tarihsel coğrafi yaklaşım: Türkiye’deki yansımaları Ünlü T. and Baş Y. (2017) Morphological processes and the making of residential forms: morphogenetic types in Turkish cities, Urban Morphology, 21(2). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kentsel doku ve karakter Kropf, K. (1996) ‘Urban tissue and the character of towns’, Urban Design International 1, 247-63. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kentsel morfoloji ile planlama ve mimarlık ilişkisi - 1 Oliveira, V. (2006) The morphological dimension of municipal plans, Urban Morphology 10 (2), 101-13. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kentsel morfoloji ile planlama ve mimarlık ilişkisi - 2 Hall, A. C. (1997) 'Dealing with incremental change: An application of urban morphology to design control', Journal of Urban Design, 2:3, 221 - 239 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 1 Oliveira, V. (2016) Urban Morphology: An Introduction to the Study of the Physical Form of Cities, Springer, Switzerland. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 2 Whitehand, J.W.R. (2012) "Issues in urban morphology", Urban Morphology, 16 (1), 55-65. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 3 Scheer, B. C. (2010) Evolution of urban form: Typology for planners and architects. APA, Chicago Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Final sınavı önceki okumalar Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 03:31