Genel Bilgi
Kod | MM0039 |
Ad | Kentsel Morfoloji |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kent formunun öğelerinin ve kentsel morfoloji alanında temel yaklaşımların tartışılması, kentsel morfoloji çalışmalarına yönelik displinlerarası bir anlayışın ve buna bağlı kavramların geliştirilmesi ve kentsel morfolojik inceleme ve araştırmaların mimarlık ve kentsel planlama olan ilişkisine yönelik farkındalığın artırılması
Dersin İçeriği
Kent formunun bileşenleri öğeleri; kentsel morfoloji alanında temel yaklaşımlar; morfogenetik yaklaşımın ilkeleri; kentsel biçimin üretimi; kentsel biçim ve mülkiyet ilişkileri; kentsel morfoloji ile mimarlık ve planlama ilişkisi
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Conzen, M. R. G., 1969, Alnwick, Northumberland: a study in town-plan analysis, Institute of British Geograpers Publication 27, 2nd edn, Institute of British Geographers, London.
Notlar
Whitehand, J. W. R. (2001) ‘British urban morphology: the Conzenian tradition’, Urban Morphology, 5(2), 103-109.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kentsel formu biçimlendiren sosyal ve kültürel süreçleri anlar. |
ÖÇ02 | Tarihi çevrelerdeki yapılaşmanın çağdaş bağlamlar içinde nasıl yönetildiğini anlar |
ÖÇ03 | Kentsel morfoloji çalışmalarına yönelik disiplinlerarası bir anlayışı ve buna bağlı kavramları geliştirir |
ÖÇ04 | Yapılı çevreye yönelik becerilerini geliştirir. |
ÖÇ05 | Mekan kalitesini artıracak yaklaşımları ve kentsel biçimin evrilmesi sürecini kavrar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık kuramı, tarihi ve pratiği ile bunlarla ilişkili diğer sanatlar, teknolojiler ve insan bilimleri hakkında sahip olduğu bilgiyi geliştirip, derinleştirerek uzmanlık düzeyinde kullanma. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama konularında edindiği bilgiyi tasarım pratiği ya da kuramsal çalışmalarda özgün bir şekilde kullanma. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir araştırma süreci içinde araştırma ve değerlendirmeye ilişkin yöntemlerden amacına uygun olanını seçerek kullanma. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanı içinde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel düşünce geliştirme. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mimarlık konu alanına bilimsel yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir tasarım yöntemini farklı bir alana uyarlamak amacıyla uygulama yapma. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilmek amacıyla, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünceyle bilgiyi kullanma. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ve yaşadığı çevre arasındaki ilişkiyi yapısal, işlevsel, teknik veya estetik bakış açısıyla, disiplinler arası bilgiyi ele alarak yorumlama. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Konu alanında elde edilen veri, bilgi ve bulguları düzenlemek, yorumlamak ve sunmak için uygun analiz yöntemlerini, bilgisayar teknolojilerini ve sunum tekniklerini seçerek kullanma. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluk alarak, bağımsız biçimde veya grup içinde uyumlu olarak bir çalışmayı teorik ve pratik yönleriyle yürütme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplum yararını gözeterek seçilen bir konu alanı ya da belirlenen bir problem konusunda araştırma etiği ve bilimsel etik çerçevesinde, derinlemesine araştırma yapmak veya çözüm üretmek amacıyla, uygun yöntemleri kullanarak verilere ulaşıp sonuçları yorumlayarak çeşitli ortamlarda duyurmak. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mimari süreçlerde ilgili bilgileri bireysel olarak edinerek seçme, değerlendirme, kayıt etme ve çeşitli uygulamalarla deneysel olarak bilgiyi üretme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü kavramları ve terminolojiyi bilerek, toplantı ve kongrelere katılarak sunum yaparak uygun iletişim araçlarını kullanarak düşünce ve görüşlerini toplum yararına ve etik kurallar içinde ifade etme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık alanı ile ilgili konularda yenilikçi etik, çevresel ve toplumsal değerleri gözeterek strateji, politika ve uygulama planları geliştirerek çalışma sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alana özgü yurtiçi ve yurtdışında görülen güncel gelişmeleri yabancı dil bilgisini de kullanarak yayınlardan takip edip yorumlayarak, araştırma ve yayın yapar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık disiplini ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanarak disiplinler arası etkileşimle bilgiyi yorumlama. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Araştırma ve yayın sürecinde eleştirel düşünceyi odağına alarak yenilikçi tutum ve yaklaşımla analiz ve sentez yapma. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırma süreçlerinde araştırma etiği ve bilimsel etiğin önemini bilerek etik ilkeler çerçevesinde çalışmalarını gerçekleştirme. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kentsel morfoloji nedir? | ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Kentsel morfolojide farklı yaklaşımlar/okullar/gelenekler | Moudon, A.V. (1997) Urban morphology as an emerging interdisciplinary field. Urban Morphology, 1, 3–10. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Süreç tipolojisi yaklaşımı: genel tartışma | Cataldi, G. (2003) From Muratori to Caniggia: the origins and development of Italian school of design typology, Urban Morphology, 1 (1), 96-99. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Süreç tipolojisi yaklaşımı: örnekler | Corsini M. G. (1997) ‘Residential building types in Italy before 1930: the significance of local typological processes’, Urban Morphology 1, 34–48. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tarihsel coğrafi yaklaşım: genel tartışma | Whitehand, J. W. R. (2001) ‘British urban morphology: the Conzenian tradition’, Urban Morphology, 5(2), 103-109. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kentsel çeper kuşak: tanım | Whitehand, J. W. R. (1988) ‘Urban fringe belts: development of an idea’, Planning Perspectives 3, 47‒58. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kentsel çeper kuşak: örnekler | Whitehand, J. W. R. and Morton, N. J. (2004) ‘Urban morphology and planning: the case of fringe belts’, Cities 21, 275‒89. Whitehand, J. W. R. and Morton, N. J. (2006) ‘The fringe-belt phenomenon and socioeconomic change’, Urban Studies 43, 2047‒66. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Morfolojik bölgeleme | Whitehand, J.W.R. (2009) The structure of urban landscapes: strengthening research and practice, Urban Morphology, 13(1), 5-27. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tarihsel coğrafi yaklaşım: Türkiye’deki yansımaları | Ünlü T. and Baş Y. (2017) Morphological processes and the making of residential forms: morphogenetic types in Turkish cities, Urban Morphology, 21(2). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kentsel doku ve karakter | Kropf, K. (1996) ‘Urban tissue and the character of towns’, Urban Design International 1, 247-63. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kentsel morfoloji ile planlama ve mimarlık ilişkisi - 1 | Oliveira, V. (2006) The morphological dimension of municipal plans, Urban Morphology 10 (2), 101-13. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kentsel morfoloji ile planlama ve mimarlık ilişkisi - 2 | Hall, A. C. (1997) 'Dealing with incremental change: An application of urban morphology to design control', Journal of Urban Design, 2:3, 221 - 239 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 1 | Oliveira, V. (2016) Urban Morphology: An Introduction to the Study of the Physical Form of Cities, Springer, Switzerland. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 2 | Whitehand, J.W.R. (2012) "Issues in urban morphology", Urban Morphology, 16 (1), 55-65. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Genel tartışma: Kentsel morfolojinin ilkeleri - 3 | Scheer, B. C. (2010) Evolution of urban form: Typology for planners and architects. APA, Chicago | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final sınavı | önceki okumalar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |